Inovacije
Razine inovativnosti Odlomak: OLL 2
Svrha online učenja je da razvijete vaše samostalno učenje. Postoji niz zadataka koje morate izvršiti prije nego krenete na sljedeći odlomak. Na ovom odlomku možete raditi svojim tempom. Očekuje se da vam treba do 3 sata za završiti ovaj odlomak. Morate dovršiti ovaj odlomak prije nego krenete na sljedeći.
Zadatak 1
Pročitajte članak “Strateški pristupi” te odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Ovaj zadatak proučava 4 različita pristupa koja se mogu koristiti kod inovativnosti.
STRATEŠKI PRISTUPI
Svrha strategije je da se napravi model poslovanja koji definira što i na koji način će poduzeće činiti kako bi postiglo svoje ciljeve. Međutim, strategija nije ograničena samo na poduzeća. Dok radite na ovom modulu, vjerojatno već imate strategiju kojom ste raspodijelili svoje vrijeme i energiju kako bi mogli učiti ovaj modul i obavljati ostale dnevne zadatke. Mnogi drugi isto tako, npr. tijekom kupovine kuće, imaju strategiju kako odraditi to zajedno sa ostalim dnevnim aktivnostima koje obavljaju.
Postoje značajne prednosti ako imate strategiju dok razmišljate o inovaciji, a postoje i različiti filozofski pristupi kojima se možete usmjeriti. Razumijevanje tih pristupa olakšat će vam organizaciju strategije i prikupljanje različitih resursa potrebnih za rješavanje problema s kojima se suočavate. Whittington sugerira četiri pristupa koja se mogu uzeti u obzir.
KLASIČNI PRISTUP
Ovaj strateški pristup se fokusira korištenje formalnog pristupa inovaciji. U tom kontekstu vjerujete da treba planirati i napraviti strukturu kreativnih aktivnosti u odabranoj metodi. Međutim, za to su vam potrebna određena sredstva s kojima treba pristupiti razvijanju i provedbi fokusiranog istraživanja i ostalih aktivnosti razvoja. Ti resursi uključuju vrijeme, novac, opsežne tehničke vještine i znanja. Prilike se ukazuju iz opsežnog istraživanja tržišta kojima možemo prepoznati trendove i potražnju prije nego li se i dogode. Ova vrsta strategije je uglavnom rezervirana za velike multinacionalne kompanije poput Pfizer-a i Siemens-a. Ovakva strategija ima i svoje nedostatke, tu su i brojne tvrtke koje su samo nestale nakon nekih pogrešnih predviđanja. Nokia je bila „neshvaćena“ na tržištu pametnih telefona kao i što je Kodak bio „neshvaćen“ na tržištu digitalnih fotografija, iako s druge strane, oba su imala velika ulaganja u odjele istraživanja i razvoja i odjele marketinga.
EVOLUCIJSKI PRISTUP
Ovakav pristup poziva se na Darwinovu teoriju o sposobnosti preživljavanja. Umjesto da samo gledaju kako će biti prvi u nekom rješenju, namjera je da se kontinuirano razvijaju i poboljšavaju. Proces oponaša biološku evoluciju gdje se uvode male i nasumične promjene kako bi se poboljšao proizvod ili usluga. Ovaj pristup se često koristi s high-tech inovacijama gdje se odredi osnovna ideja ili rješenje te se primjeni na proizvod kako bi se zadovoljila ta potražnja. Jedna od prednosti ovoga pristupa je njegova fleksibilnost. Kako se svaka dodatna promjena provede, u mogućnosti ste identificirati alternative promjene. Jedan nedostatak je da možete upasti u beskrajnu potragu za rješenjem.
PROCESNI PRISTUP
Fokus ovoga pristupa je na sami proces. Ovakav pristup izbjegava planiranje i formalnosti. Ideja je da inovacije dospijevaju izravno iz okruženja koje potiče slobodu razmišljanja. Uklanjanjem struktura i formalnosti ljudi su slobodni istražiti sve zanimljivosti. To je vjerojatno najrašireniji pristup među malim tvrtkama. Imate problem i određeno vrijeme razmišljate o njemu dok istovremeno obavljate vlastite zadatke. Neke veće tvrtke čak uvode razinu strukture na način da zaposlenicima daju određeno vrijeme u kojem mogu raditi na razvoju vlastitih ideja. Nedostatak je taj da se možete izgubiti dosta vremena lutajući u potrazi za idejom a da se ne pronađe ništa određeno.
SISTEMATIČNI PRISTUP
Sistematičan pristup tvrdi da postoji više varijanti rješenja što ovisi o tržištu ili području gdje se inovacija nalazi. Stvar je u tome da ne postoje rješenja koja bi odgovarala svima. Ovo vjerojatno najbolje funkcionira na usluzi koja se nudi širokoj masi. Primjer ovoga bi bio ako ste on-line trgovac koji služi kupcima u različite zemlje. Vaša web stranica, kao i informacije na istoj, različite su za svaku zemlju, ovisno o vrsti informacije koju kupci traže. Mana je ta da ovaj način oduzima mnogo truda kako biste uspjeli pronaći više rješenja za isti problem, a postoji i rizik da pronađeno rješenje nije ispravno.
Niti jedan od ovih pristupa nije nužno bolji ili gori od ostalih. Vjerojatno je da ćete započeti s jednim pristupom te ga s vremenom pretvoriti u drugi kako budete razvijali svoje rješenje. Međutim, korisno je dobro razumjeti ove različite pristupe kada se suočite s problemom u svom poduzeću za koje morate pronaći rješenje.
Odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Preporuka
Whittington, Richard, 2001, What is strategy – and does it matter? 2nd ed, Thomson Learning: London
________________________
[1] Preuzeto od Michanek, J. & Breiler, A. (2014) The Idea Agent, The Handbook on Creative Processes, New York: Routledge
Zadatak 2
Pogledajte video “Strategic Advantages”. Trebali biste napraviti bilješke za idući zadatak.
Vaša inovativnost bi vam trebala dati stratešku prednost, ovi zadaci objašnjavaju koje sve strateške prednosti možete ostvariti.
Zadatak 3
Pročitajte članak “Strateške prednosti inovativnosti te odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Ovaj članak detaljnije objašnjava strateške prednosti inovativnosti.
STRATEŠKE PREDNOSTI INOVATIVNOSTI
Pokazali smo kako je zbog sve bržih promjena u poslovnom okruženju tržište postalo konkurentnije nego ikada. Zato je inovativnost u poslovanju ključna strategija koja se treba primijeniti na poslovne procese. Postoje neke značajne strateške prednosti za organizacije koje djeluju inovativno, bez obzira na veličinu poduzeća. U idealnom slučaju trebaš imati okvir za rad kroz koji ćeš moći iskoristiti prilike za primjenu inovativnosti.
Shvaćanje strateške prednosti koja proizlazi iz inovativnosti pomaže ti da zamisliš kako ćeš prodati inovativnost svojim korisnicima. U ovom dijelu se modul povezuje s modulima Razvoj poduzetničkog pothvata i Marketing inovativnih proizvoda i usluga. Ispod se nalaze neki primjeri različitih strateških prednosti koje mogu proizaći iz različitih inovacija.
Strateške prednosti | Proizvodi ili usluge | Detalji |
Noviteti | Fotoaparat; vakumski usisivač | Oba proizvoda su s nama već duže vrijeme. Ali ipak, kada su se prvi puta pojavili postali su iznimni novitet. Ovo su proizvodi koje stvaraju značajne promjene, bez kojih bi život bio nezamisliv. |
Složenost | Mlazni motori; sustavi naoružanja | Oba navedena proizvoda su ekstremno komplicirana, toliko da ih samo neke organizacije proizvode. Vrlo su teški za proizvodnju i skupi za održavanje. |
Pravna zaštita | Lijekovi; softver | Iako oba navedena proizvoda možemo gledati kao kompleksna i složena, općenito gledajući spadaju među najstrože patentirane inovacije. Razlog je trošak i skupoća njihovog razvijanja. Ponekad je vrijednost inovacija toliko niska da se patentiranje ne isplati. |
Dodavanje faktora konkurentnosti | Automobili | Kratki pogled na povijest razvoja automobila, posebno od ranih 80-ih godina, pokazuje nam kako inkrementalni dodatci pospješuju konkurentnost automobila. Volkswagen Golf i Toyota Rav 4 su dobar primjer. |
Tempiranje | Ipod i MP3 player | Dugi niz godina ljudi su koristili Walkman ili slične verzije. Međutim, glazbena tehnologija je imala razvojni preokret sa analognog na digitalno i internet se razvio. Posebno treba istaknuti kako je IPod-ovo pusten na tržište u najbolje vrijeme za ovakvu vrstu tehnologije. |
Mijenjanje pravila | Benzinski motori do hibridnih motora | Proizvod radi isto samo je promijenjen način rada. Hibridni motor automobila će jednako osigurati transport s jednog mjesta na drugo kao i benzinski motor automobila. Oni samo koriste drugačije proizvode za isti učinak. |
Rekonfiguracija procesa | Outsourcing; tehnologija uštede radne snage | Najbolji primjer ove strateške prednosti je pomak s ručno pisanih računa preko tipkanih faktura do obrade teksta. Zapravo još uvijek šaljete ispisani dokument. Samo je ovaj proces ostvario prednost. Slični outsourcing procesi također omogućavaju stratešku prednost u smanjenju troškova.
|
Prenosivost | Polukarbonizirani kotači; mikrovalovi | Prijenos korisnih faktora iz jednog proizvoda u drugi najčešći je primjer inovativnosti. Ovo vjerojatno i sami radite kući ili na poslu. Na primjer, uz pomoć teške knjige pridržite otvorena vrata ili prozor. U prijašnjim videima vidjeli smo veliki broj primjeri u kojima su se proizvodi prenamijenili. |
Ovaj dio se povezuje s prethodnim cjelinama. U cjelini 1 OLL2 gledali smo kako zastoj vremena utječe na inovativnost kao i brojne primjere gdje jedna inovativnost vodi ka drugoj. Ono što biste sada trebali moći uvidjeti jest kako vaše poduzeće može postići stratešku prednost nad konkurencijom ako uspijete iskoristiti priliku kada se ona pojavi.
Pogledajte popis proizvoda ili usluga u stupcu „Proizvodi i usluge“. Uz pomoć Interneta pokušajte pronaći neke proizvode ili usluge koji nisu navedeni u tablici. Svoje odgovore zapišite u radnu knjigu.
Zadatak 4
Pogledajte video “Consequences of Innovation”. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Sve što napravite ima posljedice. Ovaj zadatak pokazuje nam koje su posljedice inovativnog djelovanja.
Zadatak 5
Otvorite prezentaciju “Some ” i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Ranije smo pričali o raznim motivima inovativnosti. Ovaj se zadatak usredotočuje na neke od paradoksa koji su se pojavili oko inovacija.
Zadatak 6
Pogledajte video “4 ”. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Postoje različite razine inovativnosti, ovaj zadatak nam objašnjava koje su to razine te kako utječu na inovativno ponašanje.
Zadatak 7
Otvorite prezentaciju “Dimensions of Innovative ” i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Inovativnost se događa u različitim dimenzijama. Razumijevanje tih dimenzija omogućava vam da odredite strukturu i prirodu inovativnog ponašanja.
Zadatak 8
Trebali biste nastaviti sa čitanjem na temu iz ovoga odlomka. Preporučujemo da pročitate sljedeće:
Nightingale, P. (1998), A Cognitive Model of Innovation, Research Policy, 27:7, p689 – 709
Schilling, M., (2013), Strategic Management of Technological Innovation, 4th Editions, McGraw Hill, New York
Whittington, Richard, 2001, What is strategy – and does it matter?, 2nd ed, Thomson Learning: London
Sljedeći odlomak je Cjelina 3 SDL 1
Uvod u modul
Dobrodošli u ovaj modul o inovativnosti. Modul je dizajniran kako bi se koristio ili individualno ili unutar učionice. U modulu je korišten ne-tehnički pristup inovacijama i u njemu je inovativnost smještena u kontekst malih svakidašnjih poduzeća. Modul objašnjava što inovativnost jest a što nije, te način na koji možete razviti svoje vještine i sposobnosti kako biste postali bolji vlasnik poduzeća. Vidjet ćete da će modul preispitati vaše razmišljanje o inovativnosti pri pripremi za započinjanje vlastitog posla ili razvijanje postojećeg.
Ovaj modul se može koristiti kao samostalni modul o inovativnosti ili kao dio programa „Student Business e-Academy“.
.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), cplata@uma.es (UMA studenti) ili lana.ugrcic@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Dr. Simon Best je viši predavač na Sveučilištu Middlesex s interesom za pokretanje i razvoj mikro i malih poduzeća. Simonova prva karijera je bila 15 godina kao chef; nakon čega je dvije godine radio na području istraživanja tržišta, a zatim 28 godina kao samostalni poduzetnik. Tijekom svog vremena kao poduzetnik, Simon je pokrenuo tvrtke u Australiji, Papui Novoj Gvineji, Indiji i Vijetnamu. Simon ima opsežnu mrežu kontakata po mnogim zemljama. Trenutno Simon vodi Enterprise development hub – EDH@MDX te radi kao predavač na području poduzetništva i razvoja malih poduzeća.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 20
- Quizzes 11
- Duration 60 sati
- Skill level Sve razine
- Language Hrvatski
- Students 20
- Assessments Self
-
CJELINA 1. ŠTO JE INOVATIVNOST/INOVACIJA?
- Lecture 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL 1
- Quiz 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 1
- Lecture 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL2
- Quiz 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 2
- Lecture 1.3 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL 1
- Lecture 1.4 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL3
- Quiz 1.3 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 3
- Lecture 1.5 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL2
-
CJELINA 2. DJELOVATI INOVATIVNO
- Lecture 2.1 Djelovati inovativno Odlomak: OLL1
- Quiz 2.1 Djelovati inovativno Brzi kviz 1
- Lecture 2.2 Djelovati inovativno Odlomak: OLL2
- Quiz 2.2 Djelovati inovativno Brzi kviz 2
- Lecture 2.3 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 1
- Lecture 2.4 Djelovati inovativno Odlomak: OLL3
- Quiz 2.3 Djelovati inovativno Brzi kviz 3
- Lecture 2.5 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 2
-
CJELINA 3. RAZINE INOVATIVNOSTI
- Lecture 3.1 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 1
- Quiz 3.1 Razine inovativnosti Brzi kviz 1
- Lecture 3.2 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 2
- Quiz 3.2 Razine inovativnosti Brzi kviz 2
- Lecture 3.3 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 1
- Lecture 3.4 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 3
- Quiz 3.3 Razine inovativnosti Brzi kviz 3
- Lecture 3.5 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 2
-
RAZINA 4. UPRAVLJANJE INOVACIJAMA
- Lecture 4.1 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 1
- Quiz 4.1 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 1
- Lecture 4.2 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 2
- Lecture 4.3 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 1
- Lecture 4.4 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 3
- Quiz 4.2 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 3
- Lecture 4.5 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 2