Inovacije
Razine inovativnosti Odlomak: OLL 3
Svrha online učenja je da razvijete vaše samostalno učenje. Postoji niz zadataka koje morate izvršiti prije nego krenete na sljedeći odlomak. Na ovom odlomku možete raditi svojim tempom. Očekuje se da vam treba do 3 sata za završiti ovaj odlomak. Morate dovršiti ovaj odlomak prije nego krenete na sljedeći.
Zadatak 1
Otvorite prezentaciju “Processes of Innovation” i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 2
Pročitajte članak “Potraga za inovativnim rješenjima” zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
POTRAGA ZA INOVATIVIM RJEŠENJIMA
Sada smo u fazi kada možemo objediniti različite elemente o kojima smo do sada raspravljali. U potrazi za inovativnim rješenjem trebamo uzeti u obzir različite pojmove. Razumijevanjem pojmova poput knoweldge push/need pull, prepoznavanja uzoraka i „TRIZ“ analize, puno lakše ćemo dolaziti do rješenja.
Izvori rješenja se nalaze svuda oko nas. To je objašnjeno u cjelini 2, odlomku OLL 3, kada smo proučavali „TRIZ“; Altshuller napominje da se 70% rješenja za trenutne probleme nalazi u rješenjima prethodnih problema. To znači da se većina rješenja za svakidašnje probleme tvog poduzeća nalazi u tvojoj okolini. U ovome zadatku ćemo pogledati nekoliko područja u kojima bismo mogli pronaći rješenja.
Kriza
U prethodnoj cjelini smo objasnili kako „need push“ često uzrokuje inovativnost. Nedostatak gume koji se pojavio za vrijeme Prvog svjetskog rata utjecalo je na otkrivanje svojstava plastike. Da se tada nije pojavila kriza s nedostatkom gume, danas plastika vjerojatno ne bi bila toliko rasprostranjena. Kriza tjera ljude da potraže rješenja koja inače ne bi tražili. Često je kriza ta koja je pokretač potrage. Promatrajući načine na koje su se drugi nosili u kriznim situacijama sličnim vašoj, velika je vjerojatnost da ćešte doći do rješenja.
Oglasi konkurencije
Oglas vašeg konkurenta možda ne izgleda kao mjesto gdje biste mogli pronaći rješenje na svoj problem, ali ako malo bolje razmislite vaši konkurenti imaju slične probleme i možda su već došli do njihovih rješenja. Npr. ako pokušavate pronaći način na koji možete privući veći broj kupaca. Vaša konkurencija je možda već otkrila određenu skupina korisnika i to se može vidjeti iz reklame. Vaša konkurencija je identificirala dobrobit koju njihov proizvod ostvaruje za novu skupinu korisnika – i ovo je vidljivo iz reklame. Ista ova dobrobit odnosno korist bi mogla privući nove korisnike i za vaše poduzeće.
Špijunska kupovina
Mnogi ljudi s malim poduzećima se generalno opiru špijunirati svoju konkurenciju. Međutim, ako ne prikupite informacije o svojoj konkurenciji nećete znati na što su sve spremni. Uzmimo na primjer jednog malog nezavisnog trgovca koji je suočen s oštrom konkurencijom od strane dviju franšiza. Sva trojica prodaju identične proizvode i ne može se ostvariti nikakva prednost mijenjanjem tih proizvoda. U posjetu konkurenciji, nezavisni trgovac je uočio kako obje fanšize imaju vrlo slabu uslugu. Nezavisni trgovac na taj način pronašao rješenje da uz pomoć visoko-kvalitetne usluge diferencira svoje poduzeće naspram konkurencije.
Slučajnosti
Mnoga rješenja na probleme se dogode slučajno. Najpoznatiji primjer je Post-it papirići. Ipak, postoji i puno više primjera. Viagra je nastala kao lijek za anginu, dok je jedna od njenih nuspojava bila poboljšanje seksualne funkcije kod muškaraca i žena. Boja mauve nije postojala dok jedan kemičar nije pokušao pronaći lijek za malariju pa je sasvim slučajno stvorio mauve boju. Pacemaker koji regulira otkucaje srca izumio je znanstvenik kada je slučajno povezao pogrešni rezistor u instrument dizajniran za snimanje zvuka otkucaja srca.
Znatiželja za stvari oko vas i uz malo prepoznavanja uzoraka pomoći će vam da otkrijete nešto što je prvobitno bilo namijenjeno za nešto drugo. Jedan takav primjer je recimo cvjećar koji je redovito pri prijevozu ošteti oko 25% cvjetnih aranžmana. Pokušaj rješenja je bio sustav drvenih i metalnih konstrukcija polica, ali se time smanjivao i prostor, što je značilo da u jednom prijevozu može prevesti puno manje aranžmana. Pravo rješenje se nalazilo u vlastitom vrtu poduzetnika. Dok je čistio područje vrta kako bi posadio cvijeće, naišao je na ogradu. Ograda je bila savršena; svijetla, zauzimala jako malo prostora, i bilo je moguće smjestiti različite veličine aranžmana bez ikakvih modifikacija.
Mijenjanje propisa i pravila
Mnogi ljudi gledaju na promjene u propisima i pravilima kao prepreku svom poslovanju. Međutim, te promjene također mogu nuditi inovativna rješenja za vaš problem. Proizvođač iz Vijetnama je za proizvodnju dijelova za strojeve koristio tešku plastiku otpornu na udarce. Tržište za ove proizvode je vrlo ograničeno. Međutim, prepoznao je priliku da proizvodi kacige za motocikle te je na taj način proširio svoj asortiman proizvoda. Danas proizvodi preko 2 milijuna kaciga godišnje.
Klijenti
Mnoga poduzeća gledaju na kupce samo kao izvor prihoda. Međutim, od svih izvora kroz koje možete pronaći rješenje za vaše problem, kupac je najveći izvor. Mnogi vlasnici poduzeća nisu ni svjesni da nekolicina njihovih kupaca znaju o poduzeću koliko i sam vlasnik. U jednom trgovačkom središtu postoje 4 trgovine koje prodaju svježu ribu. Kako bi se diferencirao, jedan od trgovaca je odlučio kupiti širi asortiman svježe ribe, od kojih su neke skuplje nego što je uobičajeno. Kupci su se počeli interesirati za različite vrste ribe, posebno o načinu na koji se određena riba sprema. Međutim, vlasnik nije znao odgovarati na takva pitanja tako da prodaja novih vrsta riba nije nikada zaživjela. Tada je jednoga dana vlasnik čuo jednoga kupca kako drugom kupcu opisuje način na koji se može spremati nova vrsta ribe. Taj drugi kupac je potom kupio tu ribu. Vlasnik se zatim obratio prvome kupcu i doznao da je on jednom bio kuhar, nakon čega ga je zamolio da podijeli s osobljem načine spremanja određene vrste ribe, kao i recepte koji bi se mogli dijeliti uz prodaju ribe. Nakon toga se prodaja povećala, ne samo da su kupci počeli kupovati novu skuplju ribu nego su i privukli nove mušterije.
Ovi izvori nisu izolirani te su snažno međusobno povezani. Na primjer, kriza može potaknuti razgovor s kupcima. Ili promjene u propisima i izmjene pravila mogu potaknuti krizu, dok u traženju rješenja možeš sasvim slučajno otkriti rješenje za neki drugi problem.
Sada biste trebali odgovoriti na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 3
Otvorite prezentaciju “Valuing Innovative Solutions” i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke.
Zadatak 4
Pročitajte članak “Case Study OLL 3” zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
CASE STUDY OLL 3
Ovaj case study je prvi put spomenut u odlomku SDL1 ove cjeline. On primjenjuje pojmove iz ove cjeline ali će se nastaviti koristiti i u idućih nekoliko zadataka.
PROBLEM
Vodite malo on-line poslovanje za prodaju malenih artikala koje stanu u kuvertu. Prethodno ste poslovali iz malene garaže koja se nalazila u vašem vrtu. Svaki nalog biste tiskali na zaseban papir. Preuzimajući svaku narudžbu zasebno, uzimali biste artikle s polica i stavljali ih u omotnicu, zatvorili omotnicu i odnijeli u poštanski sandučić. Nije trebalo više od 2 minute za kompletirati narudžbu.
Međutim, vaš posao se proširio i sada ga vodite iz velikoga skladišta. I dalje tiskate svaki nalog na zasebni list, ali zbog veličine skladišta, sada su potrebne 3 minute i 30 sekundi za kompletiranje svake narudžbe. Ova dodatna 1 minuta i 30 sekundi znači da više od 15% narudžbi se otprema sa danom zakašnjenja i to se ne može nadoknaditi. Žalbe klijenata su počele utjecati na recenzije na Internetu.
IDEJE
Ideje su bile: zapošljavanje dodatnog osoblja, prebacivanje popularnih proizvoda na prednji dio skladišta, uvođenje sistema kataloga tako da osoblje zna gdje se koji proizvod točno nalazi, uvođenje košara ili kolica za prikupljanje predmeta, mijenjanje vremena isporuke, prepakiranje stvari te mnoge druge.
VRSTA POTREBE
Ovo je svakodnevni problem koji zahtjeva određeno rješenje.
VAŽNOST POTREBE
Izuzetno visoka, ova vrsta poslovanja oslanja se na visoke razine zadovoljstva kupaca, diferencijaciju cijena je gotovo nemoguće postići, a on-line maloprodaja je vrlo transparentna. Ako ocjena padne ispod 93% od 4.5 zvjezdice, past će i prodaja.
UZROK POTREBE
Potreba je uzrokovana zbog preseljenja u veći prostor. Dok je preseljenje značilo dvostruko više prodanih proizvoda ono je također i stvorilo nekoliko logističkih problema a ovaj je jedan od tih. Koristili smo tehniku ispitivanja „5 WHY“.
PARAMETRI
Bila su tri parametra od kojih je jedan trošak. Premještanje poslovanja prouzrokovalo je potrošnju novčanih rezervi, porast jedinične prodaje, više proizvod, te nedostatak sredstava za potrošnju. Drugi parametar je vrijeme, rješenje se trebalo pronaći i primijeniti u roku od 2 dana. Posljednji parametar je da je rješenje trebalo biti to da se ostvari prodaja odnosno profit koji je potreban da se nadoknadi potrošena novčana rezerva, te da nakon toga proučimo alternativna rješenja.
RJEŠENJE
Nekoliko rješenja se uzelo u obzir i testiralo. Najučinkovitije po pitanju troškova je bilo rješenje da se kupe tri kolica za kupovinu poput onih iz supermarketa. Ovo je bilo najbolje rješenje iz nekoliko razloga. Prvo je bila veličina, iako je većina proizvoda vrlo mala nakon što se upakiraju u kuverte donekle je glomazna. Kolica za kupovinu su mogla prenijeti puno više omotnica nego što je mogao jedan član, a i kada su bila prepunjena, i dalje su bila relativno lagana za odgurnuti do područja za otpremanje. Dječja sjedalica bila je idealna za pridržavanje praznih omotnica i za popise narudžbi. Kolica su bila poprilično krupna i jeftina.
Koristeći 5 faktora koje smo predstavili za vrednovanje rješenja, pročitajte case study i razmotrite kako bi se rješenje moglo analizirati u odnosu na vrijednost koji daje poduzeću. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 5
Otvorite prezentaciju “Organising your business to be innovative” i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 6
Otvorite i pročitajte članak “Time Poor”. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 7
Otvorite prezentaciju “Resistance by Customers”i poslušajte komentar. Trebali biste napraviti bilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj knjizi.
Zadatak 8
Trebali biste nastaviti sa čitanjem na temu iz ovoga odlomka. Preporučujemo da pročitate sljedeće:
Dismukes, J., Bers, J. and Sekhar, J. (2012), Towards a Holistic Six-period Radical Innovation Life Cycle Model, International Journal of Innovation and Technology Management, 9:1, p1-27
Michanek, J. & Breiler, A. (2014) The Idea Agent, The Handbook on Creative Processes, New York: Routledge
Miron, E., Erez, M. & Naveh, E. (2004), Do personal characteristics and cultural values that promote innovation, quality, and efficiency compete or complement each other? Journal of Organisational Behavior, 25:1, p175 – 199
Nightingale, P. (1998), A Cognitive Model of Innovation, Research Policy, 27:7, p689 – 709
Sljedeći odlomak je Cjelina 3 SDL 2
Uvod u modul
Dobrodošli u ovaj modul o inovativnosti. Modul je dizajniran kako bi se koristio ili individualno ili unutar učionice. U modulu je korišten ne-tehnički pristup inovacijama i u njemu je inovativnost smještena u kontekst malih svakidašnjih poduzeća. Modul objašnjava što inovativnost jest a što nije, te način na koji možete razviti svoje vještine i sposobnosti kako biste postali bolji vlasnik poduzeća. Vidjet ćete da će modul preispitati vaše razmišljanje o inovativnosti pri pripremi za započinjanje vlastitog posla ili razvijanje postojećeg.
Ovaj modul se može koristiti kao samostalni modul o inovativnosti ili kao dio programa „Student Business e-Academy“.
.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), cplata@uma.es (UMA studenti) ili lana.ugrcic@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Dr. Simon Best je viši predavač na Sveučilištu Middlesex s interesom za pokretanje i razvoj mikro i malih poduzeća. Simonova prva karijera je bila 15 godina kao chef; nakon čega je dvije godine radio na području istraživanja tržišta, a zatim 28 godina kao samostalni poduzetnik. Tijekom svog vremena kao poduzetnik, Simon je pokrenuo tvrtke u Australiji, Papui Novoj Gvineji, Indiji i Vijetnamu. Simon ima opsežnu mrežu kontakata po mnogim zemljama. Trenutno Simon vodi Enterprise development hub – EDH@MDX te radi kao predavač na području poduzetništva i razvoja malih poduzeća.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 20
- Quizzes 11
- Duration 60 sati
- Skill level Sve razine
- Language Hrvatski
- Students 20
- Assessments Self
-
CJELINA 1. ŠTO JE INOVATIVNOST/INOVACIJA?
- Lecture 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL 1
- Quiz 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 1
- Lecture 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL2
- Quiz 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 2
- Lecture 1.3 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL 1
- Lecture 1.4 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL3
- Quiz 1.3 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 3
- Lecture 1.5 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL2
-
CJELINA 2. DJELOVATI INOVATIVNO
- Lecture 2.1 Djelovati inovativno Odlomak: OLL1
- Quiz 2.1 Djelovati inovativno Brzi kviz 1
- Lecture 2.2 Djelovati inovativno Odlomak: OLL2
- Quiz 2.2 Djelovati inovativno Brzi kviz 2
- Lecture 2.3 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 1
- Lecture 2.4 Djelovati inovativno Odlomak: OLL3
- Quiz 2.3 Djelovati inovativno Brzi kviz 3
- Lecture 2.5 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 2
-
CJELINA 3. RAZINE INOVATIVNOSTI
- Lecture 3.1 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 1
- Quiz 3.1 Razine inovativnosti Brzi kviz 1
- Lecture 3.2 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 2
- Quiz 3.2 Razine inovativnosti Brzi kviz 2
- Lecture 3.3 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 1
- Lecture 3.4 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 3
- Quiz 3.3 Razine inovativnosti Brzi kviz 3
- Lecture 3.5 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 2
-
RAZINA 4. UPRAVLJANJE INOVACIJAMA
- Lecture 4.1 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 1
- Quiz 4.1 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 1
- Lecture 4.2 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 2
- Lecture 4.3 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 1
- Lecture 4.4 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 3
- Quiz 4.2 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 3
- Lecture 4.5 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 2