Inovacije

Djelovati inovativno Odlomak: OLL3
Svrha online učenja je da razvijete vaše samostalno učenje. Postoji niz zadataka koje morate izvršiti prije nego krenete na sljedeći odlomak. Na ovom odlomku možete raditi svojim tempom. Očekuje se da vam treba do 3 sata za završiti ovaj odlomak. Morate dovršiti ovaj odlomak prije nego krenete na sljedeći.
Zadatak 1
Pogledajte video “When ideas have sex” Trebate napraviti bilješke za idući zadatak.
Ovaj video pokazuje kako se ideje međusobno isprepleću i stvaraju inovacije.
Zadatak 2
Pročitajte članak “Kada se ideje poseksaju”. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici.
Ovo čitanje će vam poboljšati razumijevanje o tome kako se ideje međusobno isprepleću i stvaraju inovacije.
“Kada se ideje poseksaju”
Ridley u ovom videu ističe kako bez obzira na sve prijetnje i strahove predstojećih katastrofa, ne samo da smo preživjeli nego se i razvijamo i poboljšavamo naše živote. Prijetnje se ne ostvare u potpunosti, i naravno da se loše stvari dogode s vremena na vrijeme, ali nama je život danas puno bolji nego prije 10, 20 ili 30 godina. Paradoksalno, također ni ne dobijemo sve dobro što se predvidilo da ćemo dobiti. Predviđanja o Internetu, kada je tek pojavio, nisu se baš ostvarila kako smo očekivali. Dobra stvar je ta da naginjemo više dobrim stvarima nego onim lošim.
Rezultat razmjena ideja je spor ali neumoljiv rast prema boljem životu, tvrdi Ridley, a to radimo na način koji prije nismo niti razmatrali. Dijeljenjem i kombiniranjem primičemo cijeli ljudski rod prema boljem životu.
Ono što mi radimo jest da izvlačimo ideje i činjenice iz svega oko nas: razmjenjujemo ideje, pružamo podršku te surađujemo. Ovo se uklapa u argument koji smo već spominjali u ovom modulu, a to je da se inovativnost odvijaju u kolaborativnom okruženju a ne u izolaciji. Međutim, pojam razmjene nije nešto novo; trgovina sa materijalima i predmetima je starija od poljoprivrede. Razmjena ideja nije nužno direktna razmjena. Stvaraoci bicikli za planinarenje nisu bili veliki proizvođači bicikli nego mala skupina biciklista željnih promjene. RAP glazba je postojala 20 godina prije nego što su diskografske kuće otkrile to tržište. Kada je opcija SMS dodana telefonima, tinejdžeri su bili ti koji su otkrili kako opciju učinkovito iskoristiti dok telefonske kompanije nisu imale pojma čemu opcija zapravo služi. To pokazuje da nisu sve inovacije nužno visoka tehnologija, i da većina od toga sigurno ne dolazi od velikih tehnoloških tvrtki.
Činjenica da se neke prijetnje i dobre stvari ne događaju, je zbog tog što nisu sve inovativne ideje izvedive. Ranije smo spominjali kako trebaju biti dostupni svi dijelovi kako bi došlo do inovacije. U osnovi to je razlog zašto su neke katastrofe predviđene i zašto se neke dobre stvari ne događaju. Izuzev kritičnih faktora koji su mogućnost komuniciranja i surađivanja, nalazi se i vještina provedbe ideja. Da bismo ovo mogli, potrebno je identificirati koje su ideje izvedive a koje ne.
Ridley sugerira da podjela rada po spolnim skupinama može utjecati na raznolikost inovacija. Što vi mislite o tome? Zapišite odgovor u svoju radnu knjigu.
Zadatak 3
Pogledajte video “Conditions affecting Innovation”. Trebate napraviti zabilješke. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici.
Mnoge stvari utječu na inovaciju. Ovaj video pokazuje neke od čimbenika koji utječu na inovacije.
Zadatak 4
Pročitajte članak “Teorija o inovativnom rješavanju problema”
Ovaj članak pokazuje kako strukturirano rješavanje problema može smanjiti troškove i uštedjeti vrijeme.
Teorija o inovativnom rješavanju problema ( TRIZ )
Dok je nestrukturirano rješavanje problema često, postoje dokazi da nam strukturirano rješavanje problema može uštedjeti vrijeme i troškove. Inovacija je rezultat pronalaženja različitih rješenja za probleme. Kasnih 1940.-ih, Altshuller je osmislio niz načela za rješavanje inovativnih problema. Ono što je otkriveno je da se 90% problema može riješiti pomoću već dostupnih rješenja. Istaknuli smo to već ranije kada smo promatrali kako je kreativnost prvenstveno remix postojećih ideja i rješenja. Altshuller je primijetio uzorak oko kojega se rješavaju problemi. Klasificirao je ove uzorke u 5 različitih razina.
Prva razina bi bili problemi koji se mogu riješiti unutar područja problema i rješenje bi bilo rijetko, ako uopće inovativno. Na ovoj razini je bilo oko 32% svih rješenja. Na drugoj razini su potrebne minimalne promjene ili poboljšanja, a često se koristi kao i poznata metoda unutar šireg područja. Promjene su uglavnom kompromisne, više nego strukturirane. Nekih 45% problema spalo bi u tu razinu. Problemi iz 3. razine su riješeni pomoću korištenja rješenja izvan područja problema. Njima su bile potrebne temeljne promjene u postojećim strukturama, budući da su postojale kontradikcije između poboljšanja koja su se pokušavale ostvariti. Oko 18% rješenja se nalaze u ovoj kategoriji. Problemska razina 4 zahtjeva veća restrukturiranja u većini dijelova sustava. U biti, novi izumi su ključne komponente rješenja. Nekih 4% rješenja nalaze se u ovoj kategoriji. Razina 5 zahtjeva ukupnu rekonstrukciju sustava koristeći nove i pionirske izume. Ova razina korištena je za rijetka znanstvena otkrića i sadrži oko 1% rješenja.
Altshuller je demonstrirao da prvo većina rješenja već postoji, a drugo da većinu vremena trebate provesti organizirajući poredak stvari za pronalazak rješenja, i treće da su inovacije koje utječu na životne promjene vrlo rijetke. Ključni pristup u rješavanju problema bio je identificirati kontradikcije ili faktore koji sprečavaju sistem rada, te zatim pronaći kompromis između idealnog rješenja i kontradikcija slijedeći 5 razina te počevši od najniže odnosno prve razine.
Primjer Altshuller-ih načela može se pronaći u razvoju mobilnih telefona i pojavi pametnih telefona. Bilo je nekoliko kontradikcija u vezi ranijih mobilnih telefona koje su dovodile do promjena u njihovom obliku, veličini i funkcijama. Glavna kontradikcija je bila ta da su ljudi htjeli oboje, i dugo trajanje baterije i više funkcija. Međutim, u to vrijeme nije bilo moguće imati oboje. Nokia je bila pionir po pitanju mobitela koji su imali dugi vijek trajanja baterije, odnosno mobitela koje se nije trebalo puniti 4 do 5 dana. Međutim na taj način su ugrožene značajke mobitela kao što su kamera, ekran na dodir i težina uređaja. Na kraju su potrošači odabrali te značajke preko dugog vijeka trajanja baterije, te je tako pametni telefon ubio efikasni telefon. Na kraju je Nokia ispala s tržišta.
Zadatak 5
Otvorite prezentaciju “Knowledge push and Need Pull”. Poslušajte komentar. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici.
Ova prezentacija gleda na proces inovacija iz drugačije perspektive.
Zadatak 6
Pročitajte članak “Razvijanje rješenja”. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici.
Razvijanje rješenja
Nakon što generirate određeni broj ideja trebate razmisliti kako ćete ih provesti. Ako ste bili energični u generiranju ideja imat ćete ih previše za upotrijebiti. Prvo što trebate je postaviti granice. Ako ne postavite granice onda proces generiranja ideja postaje beskrajan i uskoro će vam ponestati vremena. Vrijeme je jedan od vanjskih čimbenika koje smo maloprije gledali koji su prepreka inovativnosti.
Maslow (1943) je izradio hijerarhiju potreba koja je klasik i danas. Pojam potrebe je prva granica koju bi trebalo postaviti. Postoji više varijacija o tome kako to učiniti i koje bi to potrebe trebale biti. Za ovaj program gledat ćemo dvije definirane potrebe. Morate razmisliti o tome koju potrebu vaša ideja nastoji zadovoljiti. Na tome biste već počeli raditi tijekom razvoja ideje. Međutim, sada je vrijeme da se bolje usredotočite na te potrebe.
Prvu potrebu koju biste trebali uzeti u obzir jest da li je rješenje koje želite ponuditi vezano za problem koji je u našoj svakodnevnici. To je problem koji ima jasno definirane faktore i uglavnom je opipljiv te zahtjeva specifična rješenja. To bi moglo biti nešto poput promjene u procesu naručivanja od dobavljačem, ili dio opreme koji više ne može zadovoljiti potražnju.
Druga je potreba ona gdje se prilika ukaže sama i treba je znati iskoristiti. To je prilika za stvaranje nove potrebe. Ne postoji jasno rješenje jer krajnji korisnik nije svjestan koristi tog rješenja. Mnoge stvari koje danas koristimo su rezultat ovakve prilike. Danas je zračni prijevoz sasvim normalan. Ipak, 1920. godine to se nije smatralo mogućim, a još manje normalnim. Danas postoje ljudi koju su odrasli, vjenčali se i dobili djecu davno prije nego što su postojali mobiteli. Ova vrsta potrebe je vezana za primjenu nove vrste tehnologije i novih znanja.
Treća potreba odnosi se na misli i osjećaje pojedinca. Ovdje vrijednost dobiva tako što se izraze nečije misle.
Kako bi se utvrdio kontekst potrebe postoje četiri kritična faktora koja trebaju biti uspostavljena. To su važnost potrebe, ono što je iniciralo potrebu; koji se ishod pokušava ostvariti i kako se može strukturirati rješenje.
Na pitanje kolika je važnost potrebe treba odgovoriti prije provedbe bilo kakvog rješenja. Sve tvrtke imaju određena sredstva i ta sredstva treba usmjeriti na najprikladnija rješenja. Jedini način da se to osigura, je da se utvrdi koliko je važno to rješenje za poslovanje. Uočio si kako sam rekao rješenje, jer lako je uvidjeti probleme – što je jednako važno, ali rješenja za te probleme često daju veće rezultate. Ponekada se mogu odgoditi rješenja za pojedine probleme. Međutim, rješenje je to koje donosi promjene u poslovanju. Trebaju se postaviti određena pitanja i odgovoriti na njih, kao što su vrijeme, vještine i upravljanje.
Utvrđivanje uzroka potrebe može vam pomoći pri razvoju rješenja. Pomaže vam da shvatite tko je sve uključen u problem; jesu li to kupci, zaposlenici ili oboje? Da li je problem jasno identificiran ili postoje drugi razlozi koji uzrokuju problem? Jedna od tehnika koju ovdje možete koristiti je „5 WHY“. To je tehnika kada postavljate pitanje „zašto“ pet puta, sve dok ne pronađete osnovni uzrok problema. Međutim, ovaj alat je djelotvoran samo kod jednostavnog do eventualno umjerenog problema.
Trebate primijeniti neke parametre na svom rješenju. Ove smjernice nam pomažu odrediti opseg i strukturu rješenja. Možete odrediti i budžet koji biste potrošili na razvoj i provedbu rješenja. To može biti vrlo presudno, budući da neka rješenja mogu drastično povećati vaš profit, ali ako trenutno ne posjedujete kapital za razvoj rješenja onda ga nećete moći ni provesti.
Posljednji faktor je kako ćete predstaviti dobiveno rješenje. Kakav će fizički oblik imati? Postoje stotine on-line alata koje možeš koristiti za predstavljanje problema, ideja i rješenja. Hoćete li predstavljati uz pomoć dijagrama tijeka ili ćete razviti prototip? Koju god odluku da odaberete, mora biti u obliku koji je lako shvatiti.
Case study
Ovaj case study je predstavljen u odlomku SDL 1 ove cjeline. On primjenjuje pojmove u ovome zadatku i koristiti će se u slijedećih nekoliko zadataka.
Problem
Vodite malo on-line poslovanje za prodaju malenih artikala koje stanu u kuvertu. Prethodno ste poslovali iz malene garaže koja se nalazila u vašem vrtu. Svaki nalog biste tiskali na zaseban papir. Preuzimajući svaku narudžbu zasebno, uzimali biste artikle s polica i stavljali ih u omotnicu, zatvorili omotnicu i odnijeli u poštanski sandučić. Nije trebalo više od 2 minute za kompletirati narudžbu.
Međutim, vaš posao se proširio i sada ga vodite iz velikoga skladišta. I dalje tiskate svaki nalog na zasebni list, ali zbog veličine skladišta, sada su potrebne 3 minute i 30 sekundi za kompletiranje svake narudžbe. Ova dodatna 1 minuta i 30 sekundi znači da više od 15% narudžbi se otprema sa danom zakašnjenja i to se ne može nadoknaditi. Žalbe klijenata su počele utjecati na recenzije na Internetu.
Ideje
Ideje su bile: zapošljavanje dodatnog osoblja, prebacivanje popularnih proizvoda na prednji dio skladišta, uvođenje sistema kataloga tako da osoblje zna gdje se koji proizvod točno nalazi, uvođenje košara ili kolica za prikupljanje predmeta, mijenjanje vremena isporuke, prepakiranje stvari te mnoge druge.
Vrsta potrebe
Ovo je svakodnevni problem koji zahtjeva određeno rješenje.
Važnost potrebe
Izuzetno visoka, ova vrsta poslovanja oslanja se na visoke razine zadovoljstva kupaca, diferencijaciju cijena je gotovo nemoguće postići, a on-line maloprodaja je vrlo transparentna. Ako ocjena padne ispod 93% od 4.5 zvjezdice, past će i prodaja.
Uzrok potrebe
Potreba je uzrokovana zbog preseljenja u veći prostor. Dok je preseljenje značilo dvostruko više prodanih proizvoda ono je također i stvorilo nekoliko logističkih problema a ovaj je jedan od tih. Koristili smo tehniku ispitivanja „5 WHY“.
Parametri
Bila su tri parametra od kojih je jedan trošak. Premještanje poslovanja prouzrokovalo je potrošnju novčanih rezervi, porast jedinične prodaje, više proizvod, te nedostatak sredstava za potrošnju. Drugi parametar je vrijeme, rješenje se trebalo pronaći i primijeniti u roku od 2 dana. Posljednji parametar je da je rješenje trebalo biti to da se ostvari prodaja odnosno profit koji je potreban da se nadoknadi potrošena novčana rezerva, te da nakon toga proučimo alternativna rješenja.
Odgovorite na pitanja u svoju radnu knjigu.
Reference
Maslow, A.H., 1943, “A theory of human motivation”, Psychological Review 50 (4) 370–96
____________________
[1] Preuzeto od Michanek, J. & Breiler, A. (2014) The Idea Agent, The Handbook on Creative Processes, New York: Routledge
Zadatak 7
Pogledajte video “Assessing solutions”. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici.
This shows you how to develop your ideas into solutions
Zadatak 8
Pročitajte članak “Što se događa ako se nikome ne svidi vaša ideja”. Zatim odgovorite na pitanja u svojoj radnoj bilježnici
Nisu sve ideje prihvaćene. Ovaj tekst objašnjava zašto je to tako.
Što se događa ako se nikome ne svidi tvoja ideja?
Možete uložiti mnogo vremena na istraživanju i razvoju rješenja, da bi na kraju ideja bila odbačena. Ovo i nije tako rijetko kao što mislimo. Nažalost, mnogo dobrih ideja je bilo odbačeno iz svakakvih razloga. U Cjelini 1, ako se sjećate, gledali smo razne zablude i mitove oko inovacija. Isto tako smo naučili da sve treba biti na pravom mjestu u pravo vrijeme.
To su mitovi i zablude zbog kojih vjerojatno ideje budu privedene kraju. Ljudi ne vole promjene i jako su povezani s trenutnim stanjem u kojem se nalaze. Svi smo mi društvena bića koja se oslanjaju na pravila i propise, koji nam govore kako ćemo se ponašati. Nove ideje često zahtijevaju promjenu tih pravila, što završava zbunjivanjem ljudi. Također, lakše je ostati pri istome znanju kojeg imamo na društvenoj razini, čak i pod veću cijenu nego bi bila cijena nove ideje.
Međutim, otpor na tvoju ideju ne mora biti nužno iz tih razloga. Uzrok otpora možda se krije baš u vama. Kod ključnih donošenja odluka u poslovanju, morate biti u mogućnosti snažno prikazati vrijednost te ideje. Čak i ako ste vlasnik ideje, možete se naći u situaciji da će se vaše osoblje oduprijeti toj ideji zato jer nisu razumjeli njenu svrhu i korist. Vaši kupci također mogu odbiti promjene čak i ako one stvaraju korist za njih. Neki supermarketi imaju običaj naglasiti svojim kupcima da su im jeftinije namirnice nego kod ostalih. Ako su bili skuplji, kupcu će dati kupon koji će moći iskoristiti sljedeći put kada se vrati u trgovinu. Možda mislite da su kupci dočekali ovo s radošću; ali nisu. Posebno im se nije svidjelo što bi im time bilo rečeno da su mogli uštedjeti novac kupnjom negdje drugdje, čak i ako su dobili kupon u zamjenu.
Za vrlo mali broj ljudi me bude problem nastaviti nakon što su im ideje bile odbijene. Ipak, za ostale nije toliko jednostavno. Ponekad je potrebno imati hrabrosti za nastavak ili krenuti ispočetka. Unatoč svim tim poteškoćama još uvijek trebamo od ljudi da budu kreativni, danas više nego ikad, jer stopa promjena nastavlja ubrzavati i potrebna su nam rješenja za probleme koji se stvaraju zbog drugih rješenja.
Zadatak 9
Trebali biste nastaviti sa čitanjem na temu iz ovoga odlomka. Preporučujemo da pročitate i pogledate sljedeće:
Leadbeater, C., (2009) We-think. Profile books
Michanek, J. & Breiler, A., (2014) The Idea Agent, The Handbook on Creative Processes, New York: Routledge
Također predlažemo da pogledate video u nastavku:
Sljedeći odlomak je Cjelina 2 SDL 2
[i] Adapted from Michanek, J. & Breiler, A. (2014) The Idea Agent, The Handbook on Creative Processes, New York: Routledge
Uvod u modul
Dobrodošli u ovaj modul o inovativnosti. Modul je dizajniran kako bi se koristio ili individualno ili unutar učionice. U modulu je korišten ne-tehnički pristup inovacijama i u njemu je inovativnost smještena u kontekst malih svakidašnjih poduzeća. Modul objašnjava što inovativnost jest a što nije, te način na koji možete razviti svoje vještine i sposobnosti kako biste postali bolji vlasnik poduzeća. Vidjet ćete da će modul preispitati vaše razmišljanje o inovativnosti pri pripremi za započinjanje vlastitog posla ili razvijanje postojećeg.
Ovaj modul se može koristiti kao samostalni modul o inovativnosti ili kao dio programa „Student Business e-Academy“.
.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), cplata@uma.es (UMA studenti) ili lana.ugrcic@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Dr. Simon Best je viši predavač na Sveučilištu Middlesex s interesom za pokretanje i razvoj mikro i malih poduzeća. Simonova prva karijera je bila 15 godina kao chef; nakon čega je dvije godine radio na području istraživanja tržišta, a zatim 28 godina kao samostalni poduzetnik. Tijekom svog vremena kao poduzetnik, Simon je pokrenuo tvrtke u Australiji, Papui Novoj Gvineji, Indiji i Vijetnamu. Simon ima opsežnu mrežu kontakata po mnogim zemljama. Trenutno Simon vodi Enterprise development hub – EDH@MDX te radi kao predavač na području poduzetništva i razvoja malih poduzeća.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 20
- Quizzes 11
- Duration 60 sati
- Skill level Sve razine
- Language Hrvatski
- Students 20
- Assessments Self
-
CJELINA 1. ŠTO JE INOVATIVNOST/INOVACIJA?
- Lecture 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL 1
- Quiz 1.1 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 1
- Lecture 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL2
- Quiz 1.2 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 2
- Lecture 1.3 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL 1
- Lecture 1.4 Što je inovativnost/inovacija? Odlomak: OLL3
- Quiz 1.3 Što je inovativnost/inovacija? Brzi kviz 3
- Lecture 1.5 Što je inovativnost/inovacija Odlomak: SDL2
-
CJELINA 2. DJELOVATI INOVATIVNO
- Lecture 2.1 Djelovati inovativno Odlomak: OLL1
- Quiz 2.1 Djelovati inovativno Brzi kviz 1
- Lecture 2.2 Djelovati inovativno Odlomak: OLL2
- Quiz 2.2 Djelovati inovativno Brzi kviz 2
- Lecture 2.3 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 1
- Lecture 2.4 Djelovati inovativno Odlomak: OLL3
- Quiz 2.3 Djelovati inovativno Brzi kviz 3
- Lecture 2.5 Djelovati inovativno Odlomak: SDL 2
-
CJELINA 3. RAZINE INOVATIVNOSTI
- Lecture 3.1 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 1
- Quiz 3.1 Razine inovativnosti Brzi kviz 1
- Lecture 3.2 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 2
- Quiz 3.2 Razine inovativnosti Brzi kviz 2
- Lecture 3.3 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 1
- Lecture 3.4 Razine inovativnosti Odlomak: OLL 3
- Quiz 3.3 Razine inovativnosti Brzi kviz 3
- Lecture 3.5 Razine inovativnosti Odlomak: SDL 2
-
RAZINA 4. UPRAVLJANJE INOVACIJAMA
- Lecture 4.1 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 1
- Quiz 4.1 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 1
- Lecture 4.2 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 2
- Lecture 4.3 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 1
- Lecture 4.4 Upravljanje inovacijama Odlomak: OLL 3
- Quiz 4.2 Upravljanje inovacijama Brzi kviz 3
- Lecture 4.5 Upravljanje inovacijama Odlomak: SDL 2