Razvoj poduzetničkog pothvata
Pokretanje poslovanja
Gavni cilj pokretanja poslovanja je stvaranje ekonomske vrijednosti.
Stvaranje nove ekonomske vrijednosti podrazumijeva posjedovanje kapaciteta za zadovoljavanje tržišnih potreba kroz upotrebu određenih resursa i vještina. To podrazumijeva i poseban interes za njegovanjem kulture inovacija i poduzetništva. Razgovaramo li o stvaranju vrijednosti, možemo identificirati grupu dionika koji imaju korist od nove poslovne aktivnosti.
- Korisnici
Pokretanje poslovanja podrazumijeva plasiranje alternativnog proizvoda ili usluge na tržište.
Iz perspektive korisnika, nova poduzeća nude proizvode ili usluge koje bolje zadovoljavaju njihove potrebe.
- Zaposlenici
Pokretanje poslovanja podrazumijeva otvaranje novih radnih mjesta.
Nova radna mjesta za ljude stvaraju mogućnost dohotka i profesionalnog razvoja.
- Investitori
Pokretanje poslovanja stvara i mogućnost ostvarivanja profita potencijalnim investitorima.
- Dobavljači
Održivost i razvoj poslovanja u gospodarstvu u velikoj mjeri ovisi o pojavi novih dionika koji sudjeluju u novonastalim poslovnim aktivnostima.
- Društvo
Društvo u cjelini je najveći korisnik novog poslovanja.
Zajedno sa pogodnostima koje nudi poboljšana ponuda proizvoda ili usluga i dobrobitima otvaranja novih radnih mjesta, nova poduzeća doprinose i povećanju financijskih sredstava koja mogu biti investirana u javne proizvode i usluge, kao i u općenito poboljšanje inovacija.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM) je međunarodni projekt koji istražuje poduzetničke aktivnosti.
Ovaj izvještaj nam daje uvid u ključne faze novog poduzetničkog projekta. Prosječan vijek trajanja tih faza služi nam kao smjernica, dok će stvarni vijek trajanja ovisiti o prirodi projekta i relevantnoj branši na koju se projekt odnosi.
Grafički prikaz ukazuje na to da se pojedinci s poduzetničkim potencijalom, odnosno osobe zainteresirane za poduzetništvo koje imaju potrebne mogućnosti i vještine, nalaze svugdje. Samo određeni postotak ove grupe bit će uključen u proces stvaranja novih poslovnih aktivnosti. Prije nego se uzme u obzir da je određena aktivnost uspostavljena, postoje dvije faze:
Poduzetnik u ranoj fazi
U ovoj fazi poduzetnik ulaže najviše napora u utvrđivanje održivosti projektne ideje i ključnih značajki projekta.
Novi poduzetnički pothvat
U ovoj fazi je projekt pokrenut i konsolidiran.
Tko su poduzetnici?
Mali dio stanovništva. Pogledamo li grafički prikaz GEM Izvještaja, potencijalni poduzetnici su oni koji otvaraju nova poduzeća. Nisu svi u mogućnost da postanu potencijalnim poduzetnicima.
Što to znači?
To znači da samo mali dio stanovništva ima namjeru postati poduzetnikom, odnosno ima potrebne vještine i znanja, te bi iz toga razloga i mogao biti uključen u razvoj novih poduzeća. Čak manji postotak ove grupe će se zapravo uključiti u proces pokretanja novog poslovanja. Postotak pojedinaca koji će se za to odlučiti predstavlja takozvanu razinu poduzetničke aktivnosti (izv. Entrepreneurial Activity Rate). Ta razina nije ista za svaku zemlju i ovisi o nekoliko čimbenika. Predlažemo da proučiš glavne elemente poduzetničke okoline zemlje u kojoj namjeravaš poslovati. Na službenoj stranici Global Entrepreneurship Monitor može se preuzeti izvještaj većine država, pa tako i Republike Hrvatske, u kojem se mogu pronaći karakteristike poduzetničke okoline.
Aktivnost
- Analizirajte podatke o potencijalnim poduzetnicima i razini poduzetničke aktivnosti.
- Utvrdite glavne razloge zbog kojih se pojedinci odlučuju za poduzetništvo.
- Procijenite glavne društveno-demografske čimbenike koji doprinose poduzetničkoj aktivnosti.
- Proučite podatke u usporedbi s EU.
- Utvrdite pet značajki koje čine vašu zemlju jedinstvenu po pitanju poduzetničkih aktivnosti.
Jeste li vi poduzetnik?
Pretpostavimo da jeste, pogotovo s obzirom da ste se odlučili na unaprjeđenje poduzetničkih vještina upisom u online program Student Business e-Academy. Poduzetnik se može definirati na više načina a kao pojam se može referirati na različite discipline. Joseph A. Schumpeter jedan je od autora koji je najviše pridonio teoriji poduzetništva.
Poduzetnički profit je izraz vrijednosti koju poduzetnik doprinosi proizvodnji.
https://en.wikipedia.org/wiki/ Joseph_Schumpeter
Schumpeter je opisao poduzetnike kao radikalne tržišne inovatore koji kroz inovacije prouzrokuju kreativnu destrukciju. Argumentirao je kako se industrije unutar društva mijenjanju na način da nova industrija mijenja staru. Taj proces industrijskih transformacija kod kojih se uništava jedna ili više starih industrija karakterizira se kao kreativna destrukcija. Kreativna destrukcija se konstantno događa i upravo je ona pokretač društva. Poduzetnici su pokretači društva.
Poveznica između poduzetnika i inovativnosti ne mora nužno podrazumijevati da je poduzetnik onaj koji stvara novo poslovanje. To može biti i netko unutar organizacije tko poduzima radnje kojima uvodi promjene. Velike organizacije su u konstantnoj potrazi za poduzetnicima pojedincima koji su sposobni transformirati industriju.
Steve Jobs je radio upravo tako od prvoga dana.
U svojoj organizaciji želio je samo pirate. Pojam pirata podrazumijeva subverzivan i revolucionarni duh kojim je Steve Jobs htio nadahnuti svoju organizaciju. Pirati nisu ovisni o birokraciji ili hijerarhiji ratne mornarice. U određenim područjima oni mogu učiniti ono što mornarica nikada ne bi mogla. Steve Jobs je davao prednost nekonvencionalnim osobama koje su imale hrabrost biti drugačiji od discipliniranih pojedinaca koji su radili što se od njih tražilo bez postavljanja pitanja, tj. odabirao je osobe koje su više nalik njegovom životnom stilu i filozofiji, i naravno obavezno su morali biti ljubitelji Apple-a.
Budite destruktivni
Budite kreativni
Budite pirati
Koje vještine trebaju jednom poduzetniku?
U knjizi Journal of Small Business Management, profesori Michael H. Morris, Justin W. Webb, Jun Fu i Sujata Singhal objavili su članak pod nazivom “A competency-based perspective on entrepreneurship education: Conceptual and empirircal insights” (u prijevodu: Poduzetničko obrazovanje iz stručne perspektive: Konceptualna i empirijska predodžba.)
Istaknuli su sposobnosti koje su potrebne za poduzetničku aktivnost.
U nastavku slijedi lista sposobnosti koje oni smatraju ključnima za jedan dobar poduzetnički profil.
- Prepoznavanje prilika
- Procjena prilika
- Upravljanje rizicima
- Izražavanje vizije
- Otpornost/održivost
- Kreativno rješavanje problema
- Stvaranje prednosti korištenjem resursa
- Gerila vještine
- Stvaranje vrijednosti
- Zadržavanje fokusa ali i prilagodba
- Fleksibilnost
- Samo-efikasnost
- Stvaranje i upotreba mreže poznanstava
Prepoznavanje prilika
Sposobnost uočavanja izmijenjene okolnosti ili neuočljivih prilika u okolini koje predstavljaju potencijalni izvor prihoda ili profita za poslovanje.
Kirzner je ukazao na jednu nužnu odliku koju poduzetnik mora imati. Prema njegovom opisu, poduzetnik je osoba koja je u stalnoj razini pripravnosti kako bi pravovremeno uočila poslovne prilike. Glavna karakteristika poduzetnika je mogućnost prepoznavanja prilika u promjenjivoj okolini.
Sigurno ste upotrijebili post-it (samoljepljivi blok papira) barem jednom u životu. Ovo je priča o poduzetniku koji je bio stalno u potrazi za novom prilikom nakon neuspjele prve inovacije.
Spencer Silver i Arthur Fry stoje iza uspjeha post-it. Trebalo je dvanaest godina od trenutka osmišljavanja ideje do same komercijalizacije post-it. Početna verzija post-it bila je slabo ljepljiva cedulja koja nije nikada krenula u proizvodnju. Arthur Fry se požalio Spenceru o nemogućnosti da pronađe kvalitetno rješenje za označavanje stranica u njegovoj knjizi s glazbenim skladbama. Iako je prošlo dugo vremena, Spencer je u tom trenutku prepoznao poslovnu priliku za ideju je davno imao i od koje je isto tako davno odustao. Stalna razina pripravnosti je prema Kirzneru upravo glavni uzrok uspješnosti post-it-a.
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Željan/željna sam pronaći nove informacije ( __ )
- Stalno sam u aktivnoj potrazi za novim informacijama ( __ )
- Često pronalazim i opažam nove ili nepredvidive veze između različitih oblika informacija ( __ )
- Pronalazim vezu između naizgled nepovezanih informacija ( __ )
- Dobar/dobra sam u igri “poveži točke” ( __ )
- Često pronalazim vezu između do tad nepovezanih domena informacija ( __ )
Procjena prilike
Sposobnost kvalitetne procjene sadržaja i strukture neke prilike kako bi se precizno mogla odrediti njena relativna privlačnost. Poduzetništvo je donošenje odluka. Odlučivanje pred različitim mogućnostima, odabir jedne od njih a sve u nepredvidljivim okolnostima, isključivanje ostalih na temelju pretpostavki koje bi čak mogle biti neispravne. To je poduzetnička sposobnost. I možemo je povezati s ulogom onoga koji donosi oduku o odabiru proizvoda unutar poduzeća. To je osoba koja je sposobna odbiti ili odobriti rad kreativnog kolege u potrazi za boljim rješenjem. To je osoba koja donosi odluku koji će proizvod tvrtke ići u proizvodnju a koji će biti odbačen.
Za Geoffreya Moore-a, konzultanta za poduzetništvo i tehnologije, “proizvodi se pojavljuju svugdje, ali mora postojati netko tko će odlučiti koji će ići u proizvodnju”. Prema njegovom mišljenju, selekcija novog proizvoda nije posao za povjerenstvo; treba postojati osoba koja je sposobna donijeti odluku: “Visokog je rizika. Bez sumnje je očito kada ostvariš neuspjeh. Svaki put kada nešto učiniš moraš sve izložiti riziku. To je kao da igraš u središtu terena na Wimbledonu. I treba ti mnogo energije. Nema puno ljudi koji imaju energiju i želju za stvaranje pritiska unutar organizacije samo kako bi bili izloženi kritikama, bili ugroženi ili degradirani. I to ne funkcionira ako se povjerenstvo sastaje i odabire proizvod.” To je vrlo težak zadatak koji zahtjeva sposobnost koju rijetki imaju. Najbolji stvaraoci moraju prosuđivati na kritički način te imati čvrste kriterije kako bi mogli ocijeniti rezultat njihova rada. Ključ za pravilan odabir proizvoda je sposobnost da se sagleda iz perspektive korisnika te zamisli kakvo bi bilo korisničko iskustvo s tim proizvodom.
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Posjedujem intuiciju za potencijalne prilike. ( __ )
- Mogu razlikovati profitabilne i ne tako profitabilne prilike. ( __ )
- Imam izvanrednu mogućnost da predosjetim profitabilne prilike. ( __ )
- Vješt/a sam raspoznati između prilika velike vrijednosti i prilika manje vrijednosti. ( __ )
- Kada se nalazim pred mnogobrojnim prilikama, sposoban/na sam odabrati pravu priliku. ( __ )
Upravljanje rizicima
Poduzimanje radnji koje će umanjiti vjerojatnosti pojave rizika ili mogući utjecaj ukoliko dođe do tog rizika. Poduzetnici uvijek donose odluke u nepredvidljivim okolnostima. Prema njihovoj pretpostavci, oni određuju ciljeve i prilagođavaju strategiju koja obuhvaća niz aktivnosti. Stoga, rizik je neizbježan u poduzetničkoj aktivnosti. Ovo je glavni razlog zbog kojeg poduzetnik mora imati sposobnost upravljanja rizikom. Osobe koje dobro upravljaju rizikom donose proračunate odluke i rade procjenu njihovog rizika; oni nikada ne odustaju iz razloga da izbjegnu rizike.
U sažetku:
- Procjenjuje rizike i sve mogućnosti.
- Poduzima radnje kako bi se rizici umanjili i zadržala kontrola nad rezultatima
- Pronalazi situacije koje stvaraju nove izazove ili ublažuju rizike.
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Vrlo sam vješt/a u prepoznavanju i procjenjivanju rizika ( __ )
- Poduzetnik ne može imati velik utjecaj na rizike ( __ )
- Rizicima se ne može zapravo upravljati ( __ )
- Imam dobro razumijevanje o upravljanju rizicima ( __ )
- Upravljanje rizicima se može naučiti ( __ )
Izražavanje snažne vizije
Sposobnost da se predoči imidž buduće organizacije i prenese jasna slika koja će omogućiti sljedbenicima da usvoje taj imidž. Poduzetnik je osoba koja nastoji umanjiti razinu neizvjesnosti koja može utjecati na njegove/njene odluke. To uključuje:
Sustavno planiranje.
- Planiranje na način da se podijele veliki zadatci u više manjih zadataka s određenim rokovima.
- Kontinuirani nadzor planova kako bi se mogli povezati s dobivenim rezultatima.
- Održavanje financijskih izvještaja i korištenje istih pri donošenju odluka.
Dobivanje informacija.
- Osobno dobivanje informacija.
- Stručni savjetnici za određena područja.
Postavljanje ciljeva.
- Postavljanje izazovnih ciljeva i smjernica osobnog značaja.
- Posjedovanje jasne i konkretne dugoročne vizije.
- Postavljanje mjerljivih kratkoročnih ciljeva.
Jasno je da ne možemo uvijek predvidjeti promjene koje će utjecati na naše aktivnosti. U 1972. godini, Steven Sasson izumio je prvu kameru bez filma, radeći time put iz analognog u digitalno doba. U to vrijeme, nitko iz organizacije Kodak nije smatrao da bi ovaj izum trebao biti upotrijebljen za izmjenu njihove strategije ili da bi određena sredstva trebala biti uložena u istraživanje digitalne fotografije. Četrdeset godina kasnije, organizacija je bankrotirala upravo zbog digitalne fotografije.
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Uvijek sam u potrazi za novim prilikama u životu ( __ )
- Vjerujem u hrabru i odvažnu budućnost ( __ )
- Sposoban sam oslikati zanimljivu sliku budućnosti ( __ )
- Veoma je teško vidjeti ili zamisliti budućnost ( __ )
- Smatram da je teško uvjeriti druge u moju viziju ili snove ( __ )
- Smatram da mogu inspirirati i ostale sa svojim snovima za budućnost ( __ )
Otpornost / održivost
Mogućnost održavanja energije i planiranih aktivnosti kada naiđu poteškoće i prepreke koje se sukobljavaju s planiranim ciljevima
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Ponekada mi nove ideje i projekti odvuku pažnju od postojećih ( __ )
- Moji interesi se mijenjaju iz godine u godinu ( __ )
- Bio/Bila sam zaokupljena nekom idejom ili projektom kratko vrijeme a potom sam izgubio/izgubila interes ( __ )
- Teško mi je zadržati koncentraciju na projektu koji traje duže od par mjeseci ( __ )
- Postigao/la sam cilj za koje mi je trebalo nekoliko godina rada ( __ )
- Nadvladao/la sam prepreke kako bih osvojio važne izazove ( __ )
- Ništa nije važnije od postizanja vlastitih ciljeva ( __ )
- Uporna sam osoba ( __ )
Kreativno rješavanje problema
Sposobnost povezivanja nesrodnih informacija ili vrijednosti te stvaranja od toga novih i korisnih rješenja.
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- U svom radu pokazujem originalnost ( __ )
- Kreativan/na sam pri radu s ograničenim resursima ( __ )
- Pronalazim način kako da resurse nanovo iskoristim u dobivanje novog proizvoda ( __ )
- Pronalazim nove korisnike za postojeće metode ili opremu ( __ )
- Sklon/a sam originalnom i inventivnom razmišljanju ( __ )
- Prepoznajem prilike za nove proizvode/usluge ( __ )
- Kreativna sloboda je za mene vrlo važna ( __ )
Stvaranje prednosti kroz resurse
Sposobnost pristupanju resursima koje ostali možda ne posjeduju ili nisu u njihovoj domeni, a sve u svrhu ostvarivanja osobnih ciljeva
Slažete li se sa slijedećim izjavama? Ocijenite od 1 do 5
- Kada pomislim na pokretanje vlastitog poslovanja, važnije mi je da imam mogućnost pristupa resursima nego da ih posjedujem ( __ )
- Važno mi je da moje poduzeće posjeduje sve resurse potrebne za poslovanje ( __ )
- Potreba za resursima može biti riješena bez ikakvih troškova, npr. korištenjem resursa koji su u tuđoj domeni. ( __ )
- Bez prikladne štednje ili drugih financijskih sredstava, smatram da je teško pokrenuti posao ( __ )
- Uvijek postoji način da se pristupi sredstvima čak i ako ih se ne može priuštiti ( __ )
- Preferiram korištenje dobro planiranih i proračunatih alata istraživanja tržišta prilikom istraživanja potrebe i interesa za mojim proizvodom/uslugom ( __ )
- Tijekom istraživanja potreba ili interesa za mojim proizvodom/uslugom (npr. ispitivanjem poznanika, na temelju vlastitog opažanja, itd), radije koristim neformalne metode ( __ )
- Prilikom realizacije poslovne mogućnosti, investiram samo onoliko koliko mogu priuštiti izgubiti ( __ )
Gerila vještine
Sposobnost da se stvori korist od okoline, poduzmu nekonvencionalne i povoljne metode koje ostali nisu prepoznali, te da se napravi nešto i gotovo ničega.
Stvaranje vrijednosti
Sposobnosti razvoja novog proizvoda, usluge, i/ili poslovnog modela koji ostvaruje prihode veće od iznosa troškova, te zadovoljavanja korisnikovih očekivanja od tog proizvoda/usluge, kako bi se ostvarila fer razmjena (izv. fair return)
Koliko je vjerojatno da ćete uraditi slijedeće? Ocijeniti od 1 do 5
- Uvijek imam pitanje ( __ )
- Uvijek postavljam pitanja kako bih došao/došla do izvora problema ( __ )
- Ponekada frustriram sa učestalošću svojih pitanja ( __ )
- Često postavljam pitanja koja prkose status quo ( __ )
- Redovito postavljam pitanja koja prkose temeljnim pretpostavkama ostalih ( __ )
- Često postavljam pitanja o tome zašto neki proizvodi ili projekti lošije djeluju ( __ )
- Često dobijem nove poslovne ideje kada direktno promatram ljude u interakciji s proizvodom i uslugom ( __ )
- Imam kontinuirani slijev poslovnih ideja dok promatram svijet oko sebe ( __ )
- Proučavam način na koji kupac koristi proizvod ili uslugu kako bi došao do novih ideja ( __ )
- Pridajući pažnju svakodnevnim situacijama, dobivam nove poslovne ideje ( __ )
Zadrži fokus
Sposobnost održavanja ravnoteže između ciljeva i strategije organizacije a istovremeno ističući potrebu za identificiranjem i poduzimanjem radnji za poboljšanje ponude.
Koliko je vjerojatno da ćete uraditi slijedeće? Ocijeniti od 1 do 5
- Jednom kada se odlučim za određeni pristup rješavanju nekog zadatka, teško se odlučujem za potpuno drugačiji pristup ( __ )
- S lakoćom prilagođavam i mijenjam ideju o načinu kako se nešto treba učiniti ( __ )
- Jednom kada zaključim na koji način nešto funkcionira, vjerojatno ću se opirati promjeni tog pristupa ( __ )
- Nastojim pronaći pravi odgovor, radije nego da ustanovim kako postoje razni načini do krajnjeg rješenja ( __ )
- Bez poteškoća ću prilagoditi svoj pristup određenom zadatku, ukoliko situacija to zahtjeva ( __ )
- Kada osjetim da moj pristup određenom zadatku ne dovodi do rješenja, bez poteškoća ću se odlučiti na drugačiji pristup ( __ )
Otpornost
Sposobnost dobrog podnošenja stresa i prepreka, tako da se zadrži upornost, prema potrebi ostvari brzi oporavak, te nastavi naprijed unatoč nepovoljnim uvjetima
Koliko je vjerojatno da ćete uraditi slijedeće? Ocijeniti od 1 do 5
- Aktivno nastojim pronaći način za nadoknadom nastalih gubitaka u mom životu. ( __ )
- Nastojim pronaći kreativni način da izmijenim stanje neke teške situacije ( __ )
- Vjerujem da se razvijam na pozitivan način noseći se sa teškim situacijama ( __ )
- Bez obzira na ono što mi se dogodi, vjerujem da mogu imati kontrolu nad svojim reakcijama ( __ )
- Postavljam jedino one ciljeve koje mogu postići sam bez ičije pomoći ( __ )
- Kada mi treba pomoć, ne dvoumim se zatražiti pomoć od prijatelja ( __ )
- Dvoumim se zatražiti pomoć od drugih ( __ )
- Moji prijatelji i obitelj redovito ne ispunjavaju moja očekivanja o njihovom ponašanju ( __ )
- Zamjeram svima kojim mi govore što trebam činiti ( __ )
Samo-efikasnost
Sposobnost zadržavanja samopouzdanja za ostvarivanje određene aktivnosti ili postizanje određene razine postignuća
Koliko je vjerojatno da ćete uraditi slijedeće? Ocijeniti od 1 do 5
- Poduzetnici nisu sposobni stvarati i oblikovati tržišta ( __ )
- Po pitanju konkurencije na tržištu, poduzetnici su žrtve sile nad kojom nemaju kontrolu ( __ )
- Nema puno smisla zalagati se oko detaljnih analiza i planiranja kada će uvijek postojati nešto koje nećemo moći kontrolirati ( __ )
- Sposoban/sposobna sam oblikovati okolinu u kojoj poslujem ( __ )
Umrežavanje
Vještine društvene interakcije omogućuju pojedincu da stvori, razvije, i održava određene odnose s ostalima pojedincima od kojih ima podršku za daljnji razvoj njegovog poslovanja ili karijere
Koliko je vjerojatno da ćete uraditi slijedeće? Ocijeniti od 1 do 5
- Nazvao/la sam poslovnog partnera samo da bih održao kontakt ( __ )
- Poslao/la sam zahvalnicu ili poklon osobama koje su mi pomogle u poslovnom razvoju ( __ )
- Zamolio/la sam poslovnog stručnjaka da mi bude referenca ( __ )
- Slao/la sam e-mailove, razglednice ili sl. samo da održim vezu s poslovnim kontaktom ( __ )
- Otišao/la sam na ručak s osobom koja mi može biti od pomoći za poslovanje ( __ )
- Sudjelovao/la sam u društvenim okupljanjima s osobama iz djelokruga mog poslovanja ( __ )
- Sudjelovao/la sam u društvenim događanjima u svrhu izgradnje mreže poznanstava ( __ )
- Sudjelovao/la sam u sastancima organizacija iz djelokruga mog poslovanja ( __ )
- Sudjelovao/la sam u sastancima gradskih i društvenih klubova, i slično ( __ )
Aktivnost
- Analizirajte vještine na temelju kojih ste dobili viši broj bodova.
- Analizirajte vještine na temelju kojih ste dobili niži broj bodova.
Uvod u modul
Dobrodošli u modul Razvoj poduzetničkog pothvata.
Ciljevi ovog modula su:
- Razumjeti postupak pokretanja novog poslovanja
- Analizirati što obuhvaćaju poduzetničke aktivnosti
- Ustanoviti ključne sposobnosti koje su potrebne jednom poduzetniku
- Istražiti izvore inspiracija za razvoj poslovne ideje
- Shvatiti kreativni proces
- Prepoznati poslovne prilike
- Naučiti metode razvijanja inovacija koje stvaraju pogodnost za korisnika.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), marina.lovrincevic@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 4
- Quizzes 0
- Duration 60 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 6
- Assessments Self
-
CJELINA 1.
- Lecture 1.1 Pokretanje poslovanja
-
CJELINA 2.
- Lecture 2.1 Od poslovne ideje do poslovne prilike
-
CJELINA 3.
- Lecture 3.1 Ideje koje stvaraju pogodnost za korisnika
-
CJELINA 4.
- Lecture 4.1 Tko? Što? Kako? Zašto?