Razvoj poslovnog modela

Lean Canvas
Iako obje prethodno spomenute metodologije izrade poslovnih modela imaju puno sličnosti, Lean Canvas uključuje dodatne elemente o kojima je dobro promislit prije nego li se pokrene bilo koji poslovni pothvat. Neki od elemenata Lean Canvas su već prethodno objašnjeni obzirom kako su isti sadržani i u Platnu poslovnog modela Canvas. Ponuda vrijednosti, kanali distribucije, odnosi s kupcima, struktura troškova i struktura prihoda su dio Platna poslovnog modela Canvas i prethodno su objašnjeni. Razlika je prisutna u 4 sljedeća elementa koji će se objasniti u nastavku modula: problem, solucija, ključne metrike i nepoštena prednost.
1. Problem
Svaki proizvod ili usluga nastaje s ciljem rješavanja nekog problema, odnosno zadovoljenja neke potrebe na tržištu. U ovom dijelu, elaboracije problema, potrebno je ukazati kojim se proizvodima/uslugama poduzeća rješavaju neki postojeći problemi, naglašavajući pri tom specifičnosti onoga što vi nudite. Objasnite što je konkretni problem koji se rješava, tko su oni koji imaju taj problem (odnosno tko bi bili vaši kupci/korisnici), kakva su rješenja sada dostupna na tržištu i na koji način će to što vi nudite promijeniti ili unaprijediti sadašnju situaciju.
Savjete o tome kako se može objasniti ‘problem’ koji planirate riješit možete pročitati u članku How to Write the Best Problem Statement for Your Startup (Sandelin, Pregledano, 22. travnja 2016. s: http://ga.co/29rpEHP) ili Defining the Problem Statement, McMahon (Pregledano, 22. travnja 2016. s: http://bit.ly/29xR1B0).
ZADATAK ZA STUDENTE:
Promislite o PROBLEMU koji planirate riješiti i zapišite to kao pripremu za svoj završni projekt.
O samom problemu koji planirate rješavati ste već razmišljali prethodno kod elaboracije svoje poslovne ideje. U ovom dijelu to pokušajte produbiti na način da promišljate o tom uvažavajući perspektivu problema/potrebe koja postoji na tržištu. Nastavite razmišljati i dalje i porazgovarajte s svojim profesorima, kolegama, prijateljima, potencijalnim korisnicima, drugim poduzetnicima, članovima obitelj itd. kako bi ste na taj način prikupili povratne informacije korisne za unapređenje vaše elaboracije problema kojeg rješavate i vašeg projekta.
- ZADATAK!!![1] Napišite to kao kratko objašnjenje, do 250 riječi i predajte to kao svoj 11. zadatak.
2. Rješenje
Sada kada ste identificirali problem koji namjeravate rješavati, potrebno je detaljno promislit o tom kakvo rješenje planirate ponuditi na tržištu, a s ciljem rješavanja ili unapređenja u odnosu na ono što je sada dostupno. Pri tom se vodite elaboracijom problema koja je bila predmet diskusije u prethodnom koraku. Pokušajte to učiniti na jednostavan i direktan način.
Primjer: www.rentl.io je aplikacija, rješenje za one koji se bave iznajmljivanjem privatnog smještaja. Problem koji su oni na početku rješavali glasio je: puno različitih kanala preko kojih gosti bukiraju, poteškoće kod praćenja rezervacija u realnom vremenu itd. Pa su razvili rješenje: aplikaciju koja na jednom mjestu ažurira rezervacije u realnom vremenu, a u nastavku razvoja su razvili cjelokupni sustav upravljanja nekretninom kao i rješenje za odnose s kupcima. Danas njihovo rješenje nudi sljedeće: Rentlio je web aplikacija koja iznajmljivačima apartmana, soba, vila, malim hotelima i B&B-ima eliminira stres i administraciju. Rentlio nudi jedinstveni kalendar, upravljanje (PMS), ažuriranje kanala prodaje (channel manager), izradu računa, statistiku i komunikaciju s gostima (CRM) na jednom mjestu. (Pregledano, 22. travnja 2016. s: https://rentl.io/en#aplikacija)
ZADATAK ZA STUDENTE:
Promislite o rješenju koje vi mislite ponuditi na tržištu i zapišite to kao pripremu za vaš završni projekt.
Rješenje je također već prethodno bilo dijelom vašeg promišljanja u dijelu kada ste objašnjavali svoju poslovnu ideju. Nastavite razmišljati o njemu i dalje i porazgovarajte o svojim promišljanjima s profesorima, kolegama, prijateljima, potencijalnim korisnicima, drugim poduzetnicima i obitelji koristeći tako prikupljene informacije kako bi ste unaprijedili svoje rješenje.
- ZADATAK!!![2] Napišite to kao kratko objašnjenje, do 250 riječi i predajte to kao svoj 12. zadatak.
3. Ključne metrike
Postoji puno stvari koje je moguće mjeriti u vašem poduzeću, ali na samom početku poslovanja ključne metrike na koje je potrebno obratiti pažnju su one aktivnosti koje su usmjerene korisnicima proizvoda i usluga i koji ih pomiču naprijed u korištenju onog što poduzeće nudi. Kada se spomenu ključne metrike, važno je spomenuti i ključne pokazatelje uspješnosti (Engl. Key Performance Indicators (KPI), Pregledano, 22. travnja 2016. s: http://bit.ly/29tAwDO). Način kako će se ključne metrike definirati i mjeriti ovisi ponajviše o tome što je ‘glavni’ posao kojim se neko poduzeće bavi. Neki primjeri bi mogli biti: broj registriranih korisnika, dobit… Više o mjerenju KPI pročitajte u Jackson (2015): (Pregledano, 2. travnja 2016. s: http://bit.ly/2a0u7C9).
ZADATAK ZA STUDENTE:
Promislite o ključnim metrikama koje karakteriziraju vaš projekt i zapišite ih kao pripremu za vaš završni projekt.
Porazgovarajte o njima s vašim profesorima, kolegama, prijateljima, drugim poduzetnicima, obitelji i pokušajte iskoristiti tako prikupljene povratne informacije kako bi ste bolje izabrali ključne metrike za svoj budući posao, ali i one koje bi bile dobre za komunikaciju prema drugim zainteresiranim stranama poput npr. investitora, partnera, dobavljača itd.
- ZADATAK!!! Napišite to kao kratko objašnjenje, do 250 riječi i predajte to kao svoj 13. zadatak.
4. Nepoštena prednost
‘Konkurentska prednost je sposobnost poduzeća da izvodi nešto na jedan ili više načina, a što njeni konkurenti ne mogu ili ne žele, osiguravajući tako konkurentsku prednost.’ (prema Kotler, Pregledano, 21. travnja 2016. s: http://bit.ly/29q9IJJ).
Nepoštena prednost označava nešto što poduzeće ima ili je u mogućnosti ponuditi na tržištu, a što nije lako kopirati, replicirati ili proizvesti od strane drugih poduzeća, barem ne u kratkom roku. Vaša nepoštena prednost neće zasigurno trajati zauvijek, ali može predstavljati dobru osnovu za početak poslovanja. Dodatno pojašnjenje nepoštene prednosti prema Oana Juncu možete pronaći u članku Entrepreneurs, what is your unfair advantage? (Pregledano, 20. travnja 2016. s: http://bit.ly/29zFHXz).
ZADATAK ZA STUDENTE:
Promislite o tome imate li vi ili možete li stvoriti neku nepoštenu prednost kroz svoj poslovni projekt, postoji li nešto posebno što imate i možete ponuditi na tržištu i pripremite to kao pripremu za svoj završni projekt.
Porazgovarajte o tom sa svojim profesorima, kolegama, potencijalnim korisnicima, prijateljima, drugim poduzetnicima i obitelji. Sve tako prikupljene povratne informacije iskoristite kako bi ste unaprijedili svoj projekt.
ZADATAK 14!!![3] Napišite to kao kratko objašnjenje, do 250 riječi i predajte to kao svoj 14. zadatak.
Planiranje putem platna poslovnog modela novija je metodologija koja se koristi u razvoju poslovnih ideja, uglavnom za sada prisutna na startup sceni. Takva način razmišljanja o poslovnoj ideji omogućava onima koji ga primjenjuju jasnije sagledavanje poslovne ideje, mogućnost uvida u to što i na koji način bi se moglo realizirati, uglavnom bez izrade detaljnih proračuna i projekcija. Kao finalni proizvod ovakvog poslovnog planiranja nastaje platno poslovnog modela, za izradu kojeg nije potrebno puno vremena kao što je to slučaj s poslovnim planom.
[1] Ne trebate se zabrinjavati ako se vaša ideja mijenja kroz vrijeme, u odnosu na to kako je bila predana kroz prethodne zadatke. Sva vaša dodatna unapređenja i izmjene biti će vidljive u vašem završnom projektu.
[2] Ne trebate se zabrinjavati ako se vaša ideja mijenja kroz vrijeme, u odnosu na to kako je bila predana kroz prethodne zadatke. Sva vaša dodatna unapređenja i izmjene biti će vidljive u vašem završnom projektu.
[3] Ne trebate se zabrinjavati ako se vaša ideja mijenja kroz vrijeme, u odnosu na to kako je bila predana kroz prethodne zadatke. Sva vaša dodatna unapređenja i izmjene biti će vidljive u vašem završnom projektu.
Uvod u modul
Za sam kraj ovog programa, u zadnjem modulu nužno je obraditi temu poslovnog planiranja i modeliranja. Kroz prethodne module susreli ste se s različitim sadržajima koji će biti bitni za ovaj zadnji modul. Sad je vrijeme za integriranje svega što ste do sada naučili kako bi ste stečena znanja iskoristili u procesu razvoja svoje poslovne ideje (projekta) kojeg izrađujete u zadnjoj fazi ovog programa i predajete kao završni projekt.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Ispunjene zadatke iz ovog modula trebate predati na mail: ibilic@efst.hr (UNIST studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), rventura@uma.es (UMA studenti).
O autoru
Ivana Bilić, PhD, is an Assistant Professor at the Department of Management of Faculty of Economics, University of. She is an alumna of JFDP exchange program financed by U.S. Department of State. Her main scientific interests are public relations, corporate communications, community management, crisis management, entrepreneurship, and reputation management. Dr. Bilić is a member of national public relations associations and former President of the U.S. Alumni Community of Croatia, and currently served as the President 3psplit.org. In scientific area she has published two book chapters and more than 20 articles in international peer-reviewed journals or international scientific conference.
Za mentorsku pomoć u razvoju vašeg poslovnog plana, diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 4
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 0
- Assessments Self
-
CJELINA 1.
- Lecture 1.1 Poslovno planiranje
-
CJELINA 2.
- Lecture 2.1 Poslovna ideja
-
CJELINA 3.
- Lecture 3.1 Lean Canvas
-
CJELINA 4.
- Lecture 4.1 Poslovni plan – metodologija