Business Start-Ups (HRV)

MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
Jedan od popularnih načela među ljudima željnima pokretanja novih poduzeća je Minimalno održiv proizvod (MVP). Sastoji se od stvaranja osnovne verzije proizvoda kako bi se provjerilo funkcionira li i jesu li ga ljudi voljni kupiti. Pogađate, zlatno pravilo ovog koncepta je jednostavnost. Pogledajmo sada nekoliko videa koja će vam pomoći u shvaćanju skoka između MVP do prototipa, tako da možete već sada doći do nekih zaključaka.
Što je MVP?
Analizom komponenti naziva, shvatit ćemo što svaki dio i naziv u cjelini podrazumijeva:
PROIZVOD: od latinske riječi Productum, prema Oxfordovom rječniku:
- Artikl ili supstanca koja je prerađena ili oplemenjena radi prodaje
- Stvar ili osoba koja je rezultat akcije ili procesa
- Količina dobivena umnožavanjem količina, ili iz analogne algebarske operacije
MINIMUM: Kao kod smanjenja troška, napora, resursa, vremena, itd.
ODRŽIVI: povezano s krajem ciklusa, ili dostavom gotove usluge ili s mogućnošću korištenja proizvoda za svoju originalnu svrhu.
Čemu služi MVP?
MVP koristimo radi potvrđivanja svojih hipoteza.
U domeni znanosti, uobičajeno postavljamo dvije hipoteze, nultu i alternativnu. Na primjer, nulta hipoteza glasi: Korištenjem proizvoda ću postići određene rezultate (Ho). Druga strana bi mogla reći: Korištenjem proizvoda neće se postići rezultati ili se ponašanje sustava neće promijeniti (H1).
Pomoću hipoteza shvaćamo postoji li zbilja problem kojeg smo identificirali.
Provjera hipoteza sa završnim proizvodom može biti skupa i naporna, pogotovo ako smo značajno pogriješili u prijedlogu. Zbog toga koristimo Minimalno održiv proizvod (MVP).
Kako ga vrednujemo?
Kroz module koje smo prošli, uočili smo različite modele provjere, od Empathy Maps do intervjua (Get out of the building); ipak, oba modela se temelje na istoj vrsti MVP, anketi ili intervjuu. Postoji mnogo MVP modela, a možemo stvoriti i vlastiti model.
Pogledajmo nekoliko primjera! 🙂
S MVP slijedimo ciklus koji je sličan ”Napravi – Izgradi – Nauči” ciklusu. Provjerimo kako funkcionira!
MVP za Cosplay:
Budimo iskreni, volimo nositi kostime i volimo stripove. Želimo ići na Comic Com, ali ne želimo prezentirati cosplay (costume play) koji ne odgovara nacrtu, pa ćemo koristiti Lean metodologiju i testirati MVP.
Cosplay: Buzz Lightyear
MVP Cilj 1: kostim treba sličiti originalu
Kako bi se to postiglo, trebamo se usredotočiti na glavni aspekt lika…
Cilj 1 postignut! Razvili smo model s niskim troškovima koji ispunjava naša očekivanja i ključne ciljeve. Pređimo na MVP 2.
Cosplay: Buzz Lightyear
MVP cilj 2: Materijali. Učinimo naš prvi MVP realnijim.
Cosplay: Buzz Lightyear
Perfect!
MVP cilj 3: i dalje smo usredotočeni na materijale, pokušajmo definirati kreativni protokol i identificirati različite opcije testiranja materijala kojeg ćemo koristiti za ostatak tijela.
Baloni su jeftiniji i uočljiviji materijal, ali gips i papier-mache su oni koji čine razliku u našem MVP kreativnom procesu. Ovo sada već počinje sličiti na prototip…katkad je doista tanka linija između ovo dvoje.
Cosplay: Buzz Lightyear
MVP cilj 4: cjelokupno tijelo cosplay s gipsom i papier-mache ukrasima. Prva proba na mjestu događanja Comic Com-a radi testiranja udobnosti i otpornosti.
U ovom slučaju, naš MVP je postao naš prvi potpuno funkcionalni prototip.
Evolucija od ideje do razvoja je uključila zadovoljavajuće ispunjenje ciklusa: Napravi – Izmjeri – Izgradi. Provjerili smo naš proizvod.
I naravno, želimo provjeriti je li na kraju prototip zapravo postao proizvod…
“Ako se ne sramite prve verzije svog proizvoda, onda ste ga prekasno lansirali.” (Reid Hoffman, osnivač Linkedin-a)
MVP – DROPBOX
Promotrimo pravi primjer: Dropbox i njegov MVP
Drew Houston, osnivač Dropbox-a, neophodnog alata u modernom životu, kopirao je i iskoristio prednosti mnogih drugih platformi, počevši s poteškoćama, posebno na putu do razvojne faze.
S ovim vrstama aplikacija, mogli bismo zamisliti dobar MVP kao demo s osnovnim funkcijama našeg alata; ipak, ono što ne shvaćamo je da taj ”osnovni demo” zahtijeva puno napora.
Prema riječima osnivača: ”osnovno nikad nije dovoljno”
Drew je odlučio u videu objasniti što je Dropbox, kao njegov prvi MVP koji je privukao investitore. Pogledajmo originalni video.
What is Dropbox? Explained! Original Dropbox Video
Ipak, u početku nije dobio rezultate koje je očekivao, što je iz sadašnje perspektive teško povjerovati.
Zato je odlučio poduzeti daljnji korak, i dalje koristeći isti video format, ali s proširenjem ciljeva:
- stvoriti ”stvarnu” reprodukciju rada Dropboxa (Prodaj, pa gradi)
- poslati poziv na kraju videa: ”ako ste zainteresirani, nađite nas na getdropbox.com”
U samo jednu noć više od 10.000 ljudi zainteresiranih za preuzimanje proizvoda su se javili na Digger.
S ovim videom nestvarnog demo-a, Drew je uspio probuditi stvarnu potrebu potencijalnih korisnika. Također je izazvao znatiželju potencijalnih investitora koji su, pogađate, sada voljni investirati u proizvod.
What is Dropbox? Video MVP Drew Houston
Let’s Do It!
Idemo napraviti taj MVP!
Sada je vrijeme za istražiti koji MVP model želimo provesti u praksi.
Postoji više MVP modela, ovdje su neki od primjera:
- Explainer Videos
- Landing Page
- Wizard of Oz
- Concierge
- Piecemeal
- Raise Funds (KickStarter)
- Single Featured
- Customer Survey
- Mockups
Odaberite jedan po želji i recite koje korake ćete napraviti.
Ispod je popis zanimljivih poveznica koji će vam pomoći u projektiranju vašeg MVP-a.
- MVP Lean Startup
- What is a MVP? Quora
- MVP by Techopedia
- 10 examples of MVP
- Examples of MVP released by Lean Startup
- 7 MVP examples
Zapamtite da govorimo o minimumu, postoje čak predlošci za crtanje aplikacija ako želite!
Uvod u modul
Dobrodošli u Business Startup modul.
Cilj ovog modula je razviti start-up, osigurati vam potrebne alate i poboljšati vaše vještine tako da možete primijeniti svoje ideje u razvoj poslovnog modela.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), dmiocevi@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 13
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 2
- Assessments Self
-
CJELINA 1. Start-up poduzetnici
- Lecture 1.1 Okruženje osobnog učenja – Lean Start-up
- Lecture 1.2 Mi <3 start-upove
- Lecture 1.3 Život na rubu
-
CJELINA 2. TEHNIKE I ALATI ZA STARTUP-OVE
- Lecture 2.1 Poslovni modeli: BUSINESS MODEL CANVAS
- Lecture 2.2 SWOT
- Lecture 2.3 PORTEROVE SNAGE
- Lecture 2.4 LEAN MODEL CANVAS
-
CJELINA 3. IZGRADNJA ZNANJA
- Lecture 3.1 DIZAJN PROIZVODA
- Lecture 3.2 DIZAJN PROCESA
- Lecture 3.3 MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
- Lecture 3.4 INVESTICIJE
- Lecture 3.5 ELEVATOR PITCH – Javni govor
- Lecture 3.6 SPORAZUM O PARTNERSTVU (PARTNERSHIP AGREEMENT)