Business Start-Ups (HRV)

PORTEROVE SNAGE
Michael Porter, profesor na Harvard Business School, poznat je po modelu kojeg ćemo sada proučiti. Obično se javlja pod nazivom ”Porterovih 5 snaga”, što je pojednostavljeni naziv ”Porterovog modela konkurentskih snaga“. Iz originalnog naziva možemo zaključiti o čemu se radi i kako nam može pomoći.
Porterovih 5 snaga je ključan široko-obuhvatni koncept koji se može koristiti za maksimiziranje resursa i pobjedu nad konkurencijom, bez obzira na smjer kojim ide poduzeće.
Prema Porteru, ako nemate savršen plan, nemoguće je preživjeti u poslovnom svijetu.
Kao rezultat, razvoj konkurentske strategije nije samo opstanak, nego i dostizanje bitne pozicije u poduzeću i korak bliže u postizanju svojih snova.
Koristeći ovaj model, možemo analizirati industriju kroz identifikaciju i analizu pet snaga: suparništvo među natjecateljima, prijetnju novih sudionika, prijetnju zamjenskih proizvoda koji ulaze na tržište, pregovaračka moć dobavljača i pregovaračka moć kupaca.
Prijetnja novih sudionika, prijetnja zamjenskih proizvoda koji ulaze na tržište, pregovaračka moć dobavljača i pregovaračka moć kupaca utječu na suparništvo među natjecateljima, koje predstavlja najjaču snagu.
Analiziranje tih snaga nam daje uvid u razinu konkurencije u industriji, koliko je privlačna industrija i koje su njene mogućnosti i prijetnje. Po tome možemo razviti strategije i sukladno tome iskoristiti prilike i/ili nositi se s prijetnjama.
Porterov dijagram:
Prema ovom modelu, postoji 5 snaga prisutnih u industriji:
- Suparništvo među natjecateljima
- Prijetnja novih sudionika
- Prijetnja zamjenskih proizvoda koji ulaze na tržište
- Pregovaračka moć dobavljača
- Pregovaračka moć kupaca
Prema Porteru, ako podijelimo industriju na ovih 5 snaga, moći ćemo bolje analizirati razinu suparništva i ocijeniti je li industrija privlačna.
U slučaju da je promatrano poduzeće u toj industriji, moći ćemo bolje analizirati okruženje, što će nam pomoći u prepoznavanju prilika i prijetnji.
5 konkurentskih snaga
Prva konkurentska snaga je postojanje ili ulazak zamjenskih proizvoda na tržište. Glavni čimbenici koji dovode do povećane konkurentnosti i smanjuju profitabilnost unutar sektora su: spremnost kupaca na zamjenu proizvoda, diferencijacija između proizvoda i/ili cijena drugih proizvoda.
Porter’s 5 Forces
Druga konkurentska snaga je suparništvo između natjecatelja. Ako suparništvo između poduzeća iz istog sektora pada, općenito će biti manje suparništva i profitabilnost će rasti. Neki od čimbenika koji određuju suparništvo između natjecatelja su: prepreka izlasku s tržišta, razina rasta tržišta, prekapacitiranost industrije i/ili moć natjecatelja/dobavljača.
Sljedeća konkurentska snaga su prijetnje novih natjecatelja. Ovi čimbenici imaju utjecaj na privlačnost i profitabilnost tržišta: prepreke ulasku i ekonomija razmjera, pristup distribucijskim kanalima i kvaliteta potreba ili prednosti krivulje učenja.
Četvrta konkurentska snaga je moć pregovaranja dobavljača, gdje su glavni čimbenici koji utječu na profitabilnost sektora: stupanj koncentracije, utjecaj troška dobavljača na ukupan trošak proizvoda i/ili posebne karakteristike proizvoda.
Peta i posljednja konkurentska snaga je pregovaračka moć kupaca. Neki od čimbenika koji oblikuju ovu konkurentsku snagu su opseg kupovanja, stupanj ovisnosti o distribucijskim kanalima i/ili o osjetljivosti kupaca na cijene.
Interview with Michael Porter at Harvard Business Publishing
Analizirajte svoje tržište i konkurentnost
Koristite Porterov dijagram u analizi konkurentske situacije u industriji/sektoru u kojem želite pokrenuti svoju poslovnu ideju.
Promotrite svaku od njih i analizirajte kako bi mogle utjecati na vaš poslovni model.
- Prijetnja novih ulazaka na tržište
- Pregovaračka moć dobavljača
- Suparništvo među natjecateljima
- Prijetnja zamjenskih proizvoda koji ulaze na tržište
Pregovaračka moć kupaca
Porterov dijagram – samoprocjena:
- Razumijem kompleksnost konkurentskog okruženja u kojem želim razvijati svoju poslovnu ideju.
- Svjestan/a sam suparništva i konkurencije na tržištu.
- Razumijem moć dobavljača na moje poslovanje
- Obraćam pažnju na nove konkurente u sektoru
- Namjeravam pratiti nove proizvode ili zamjenske proizvode koji bi mogli umanjiti moj tržišni udio (ili promijeniti sveukupno gledište)
- Razumijem kapacitet i pregovaračku moć kupaca u svom sektoru i promjene u stvarnom poslovanju
- Otkrio/la sam nove prilike primjenjujući stratešku analizu Porterovih snaga
Uvod u modul
Dobrodošli u Business Startup modul.
Cilj ovog modula je razviti start-up, osigurati vam potrebne alate i poboljšati vaše vještine tako da možete primijeniti svoje ideje u razvoj poslovnog modela.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), dmiocevi@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 13
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 2
- Assessments Self
-
CJELINA 1. Start-up poduzetnici
- Lecture 1.1 Okruženje osobnog učenja – Lean Start-up
- Lecture 1.2 Mi <3 start-upove
- Lecture 1.3 Život na rubu
-
CJELINA 2. TEHNIKE I ALATI ZA STARTUP-OVE
- Lecture 2.1 Poslovni modeli: BUSINESS MODEL CANVAS
- Lecture 2.2 SWOT
- Lecture 2.3 PORTEROVE SNAGE
- Lecture 2.4 LEAN MODEL CANVAS
-
CJELINA 3. IZGRADNJA ZNANJA
- Lecture 3.1 DIZAJN PROIZVODA
- Lecture 3.2 DIZAJN PROCESA
- Lecture 3.3 MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
- Lecture 3.4 INVESTICIJE
- Lecture 3.5 ELEVATOR PITCH – Javni govor
- Lecture 3.6 SPORAZUM O PARTNERSTVU (PARTNERSHIP AGREEMENT)