Business Start-Ups (HRV)

SWOT
Što je SWOT
SWOT je osnovni analitički alat uz pomoć kojeg strateški razmišljamo o našoj poslovnoj ideji. Uz pomoć SWOT-a razvijamo uvodnu mentalnu mapu s kojom možemo analizirati koliko je naše poduzeće konkurentno. SWOT tehnika podrazumijeva analizu konkurentnosti našeg poduzeća iz dvije perspektive: vanjske i unutarnje.
Pri tome se analiziraju četiri čimbenika po kojima je tehnika i dobila naziv:
Snage (Strenghts – S). Sposobnosti, resursi, postignute pozicije…konkurentne prednosti koje se mogu upotrijebiti da bi se iskoristile prilike.
Slabosti (Weaknesses – W). Čimbenici koji ograničavaju ili smanjuju djelotvornost naše razvojne strategije. Moramo ih imati pod kontrolom i savladati.
Prilike (Opportunities – O). Sve što bi nam moglo dati konkurentnu prednost odnosno priliku da povećamo našu profitabilnost i promet poslovanja.
Prijetnje (Threats – T). Sve što može omesti implementaciju naše strategije, umanjiti njenu djelotvornost ili profitabilnost, povećati rizike, ugroziti naše resurse, itd.
SWOT dijagram
Ako koristimo poslovni model Business Model Canvas, informacije koju dobijemo kroz SWOT analizu će nam najviše kod stvaranja naše dodane vrijednosti.
SWOT analizu radimo u dvije faze.
Unutarnja analiza
Ovdje trebamo utvrditi snage i slabost. Proučavamo slijedeće elemente:
Proizvodnja – Kapacitet za proizvodnju, troškovi proizvodnje, kvalitetu i tehnološku inovativnost.
Organizacija – Struktura, proces upravljanja (menadžment) i kontrole, korporativna kultura.
Osoblje – Odabir, trening, motivacija, naknada i izmjenjivanje.
Marketing – Asortiman proizvoda, imidž, pozicija i udio tržišta, cijene, publicitet, distribucija, prodajni tim, ponude i korisnička usluga.
Financije – Dostupnost financijskih resursa, omjer duga, profitabilnost i likvidnost.
Istraživanje i razvoj – Novi proizvodi, patenti i nedostatak inovativnosti.
Vanjska analiza
Ovdje trebamo utvrditi i analizirati prijetnje i prilike u različitim područjima:
Okruženje -Analiza ekonomskih, političkih, pravnih, društvenih i tehnoloških čimbenika, itd.
Tržite – Definiranje ciljanog tržišta i njegovih karakteristika. Veličina tržišta i segmenata, potražnja, potrebe i želje korisnika, itd., kao i vrste potrošačkog ponašanja.
Sektori – Identifikacija tržišnih trendova kako bi se otkrile prilike za uspjeh. Ovo uključuje istraživanje tvrtki, proizvođača, dobavljača, distributera i korisnika.
Konkurencija – Identifikacija i procjena trenutnih i potencijalnih konkurenata. Analiza njihovih proizvoda, cijena, distribucijskih kanala, publiciteta, itd.
Koju strategiju usvojiti
SWOT nam pomaže da utvrdimo što treba učiniti kako bismo iskoristili prilike i umanjili odnosno savladali prijetnje, imajući na umu naše snage i slabosti.
Nakon što postavimo naše ciljeve – koji trebaju biti poredani po važnosti, u određenim količina, stvarni i konzistentni – onda možemo odlučiti koju strategiju i koje marketinške tehnike koristiti kako bi postigli te ciljeve.
Proučit ćemo neke moguće strategije i primjere istih:
Obrambena strategija – Tvrtka je spremna da se suoči s prijetnjama. Ako vaš proizvod nije više vodeći na tržištu, istaknite po čemu se izdvajate od ostatka tržišta. Kada se umanji vaš udio na tržištu, potražite profitabilnije tržišne segmente i radite na tome da ih zadržite.
Agresivna strategija – Tvrtka treba usvojiti strategije za rast. Kada korisnici prepoznaju vaše snage, možete napasti vašu konkurenciju kako bi zauzeli povoljan položaj. Kada tržište postane zrelo, možete pokušati pridobiti više korisnika lansirajući nove modele proizvoda.
Preživljavanje – Suočavate se s vanjskih prijetnjama dok interno ne posjedujete snage potrebne da se natječete s konkurencijom. Čekate dok se situacija ne promijeni.
Preusmjeravanje – Suočavate se s nadolazećim prijetnjama ali niste dovoljno spremni. Mijenjate vašu strategiju ili proizvod zato jer trenutna situacija ne donosi ciljane rezultate.
Let’s do it!
Sada je na vama red!
Koristeći SWOT analizu, proučite različite čimbenike koji utječu (ili će utjecati) na vašu poslovnu ideju. Vježbajte analiziranje drugih industrija kroz SWOT analizu različitih poduzeća. Proces će postepeno postati automatiziran i uz pomoć SWOT-a će te moći iz agilne strateške perspektive ostvariti pristup drugim industrijama ili verzijama vašeg poslovnog modela.
Kada usvojite promjene, vaše snage i slabosti će se također promijeniti na bolje ili na gore.
SWOT tablica
SWOT – samoprocjena
- Shvaćam razliku između unutarnjih i vanjskih čimbenika.
- Svjestan/a sam svojih snaga.
- Utvrdio/la sam svoje nedostatke i na njima ću raditi.
- Proučavam prilike u industriji u kojoj želim poslovati.
- Svjestan/a sam vanjskih prijetnji koji bi mole ugroziti moj projekt.
- Razumijem različite strategije koje bih mogao/la usvojiti i znam kako ih treba razvijati.
- Sada sam bolje upoznat/a s poslovnim okruženjem u kojem želim poslovati.
Uvod u modul
Dobrodošli u Business Startup modul.
Cilj ovog modula je razviti start-up, osigurati vam potrebne alate i poboljšati vaše vještine tako da možete primijeniti svoje ideje u razvoj poslovnog modela.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), dmiocevi@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 13
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 2
- Assessments Self
-
CJELINA 1. Start-up poduzetnici
- Lecture 1.1 Okruženje osobnog učenja – Lean Start-up
- Lecture 1.2 Mi <3 start-upove
- Lecture 1.3 Život na rubu
-
CJELINA 2. TEHNIKE I ALATI ZA STARTUP-OVE
- Lecture 2.1 Poslovni modeli: BUSINESS MODEL CANVAS
- Lecture 2.2 SWOT
- Lecture 2.3 PORTEROVE SNAGE
- Lecture 2.4 LEAN MODEL CANVAS
-
CJELINA 3. IZGRADNJA ZNANJA
- Lecture 3.1 DIZAJN PROIZVODA
- Lecture 3.2 DIZAJN PROCESA
- Lecture 3.3 MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
- Lecture 3.4 INVESTICIJE
- Lecture 3.5 ELEVATOR PITCH – Javni govor
- Lecture 3.6 SPORAZUM O PARTNERSTVU (PARTNERSHIP AGREEMENT)