Business Start-Ups (HRV)

Život na rubu
Adrenalin i rizik start-up-ova
Hrabar korak za neke, obveza za mnoge druge, ali iznad svega, adrenalinska odluka za svakog.
Pokretanje tvrtke poput start-up-a podrazumijeva rizike i odluke koje nisu jednostavne.
“Mora vam se sviđati adrenalin i izlaganje riziku, te, naravno, raditi svega po malo i svašta novo svaki dan,” kaže Miguel Caballero, predsjednik uprave Tutellus, ali najvažnija stvar je “biti otvoren i uvijek spreman mijenjati se i razvijati se.”
Opredjeljivanje za start-up format nije odluka bez rizika, ali dolazi s izazovima i osobnim zadovoljstvom, što čini ovu opciju atraktivnijom nego što se može činiti na prvu.
“Prije bih to nazvao “spali svoje mostove”, nego donošenje odluka, zbog toga što u tom trenutku nema povratka i morate se usredotočiti na kretanje naprijed i osvajanje novog teritorija. Ali morate biti spremni prihvatiti nesigurnost”, objašnjava De Antonio, osnivač Cabif-a, za sve one ljude koji razmišljaju o polasku njegovim stopama. “Sve što trebate je ideja koja rješava problem, sposoban tim za izvršavanje toga te puno volje i napornog rada.”
Međutim, čak i nakon dolaska na ideju za potrebu koju smo identificirali, mi radimo u vrlo nesigurnom i nestabilnom okruženju u kojemu se mnogi start-up-ovi bore za opstanak. To znači da moramo biti fleksibilni i prilagoditi svoje poslovne modele realnosti mjenjanja tržišta.
Nema smisla ustrajati s idejom za koju mislimo da je odlična, ako ne možemo naći kupce koji se s nama slažu. S druge strane, tijekom našeg istraživanja, možemo pronaći i druge tržišne segmente ili čak nove područje primjene.
Biti u stanju pronaći nove formule za uspjeh, prihvatiti ih i razvijati ih, a u isto vrijeme odbacujući početnu ideju, vrlo je kompleksno.
Pivotiranje
U start-up žargonu ovo se zove pivotiranje. To je samostalni aktivni model i ključni stav za život na rubu, s nesigurnošću od jednog dana do sljedećeg.
Ne možemo ovo previše naglasiti: pivotiranje je nužan alat za preživljavanje u vrlo promjenjivim uvjetima. Radi se o fleksibilnosti koja vam je potrebna za brzo i učinkovito mijenjanje poslovnog modela.
“Mi kažemo da tvrtka” pivotira “kad postane neophodno praviti relativno značajne promjene u poslovnom modelu, primjenom onoga što je putem naučeno.” Javier Megías
Tvrtkama s kompleksnijim strukturama teško je to učiniti, jer oni sporije provode promjene, dok start-up-ovi moraju ostati okretni, tako da oni mogu reagirati i promijeniti svoje poslovne strategije.
Matapolillas Nopol – Les Luthiers (A fun take on pivoting)
Stvari koje treba uzeti u obzir ako ćete pivotirati…
- Pivotirajte koristeći znanje koje ste stekli. Stvarno upoznajte svoje klijente, na način da možete učiti od njih. Ako napravimo dobar posao kod analize svih naših podataka, pivotiranje će biti puno lakše.
- Intuicija je ključ. Nikad nemojte prestati slušati svoj tim i sebe. Možete odložiti odluku pivotiranja, a bez da odustane od svega.
- Mi ne pivotiramo proizvod, mi pivotiramo našu viziju. Ovo je učestao problem. Radije nego da pivotiramo proizvod, mi pivotiramo način ponude kupcima ili onima koji su naši ciljani korisnici… to može biti jednostavno kao i mijenjanje fokusa.
- Pivotiranje ne mora biti ekstremno, ponekad sve što trebamo učiniti je istražiti različite opcije i provesti test na novim hipotezama, dok se još radi na trenutnom
Poznati primjeri pivotiranja
Sigurno ste čuli za Groupon, web stranicu koja nudi popuste i ekskluzivne ponude.
Groupon je započeo kao platforma za online aktivizam. Ako je netko želio organizirati prosvjed oko određenog problema, mogao je objaviti post na Groupon-u.
Njihov razlog za pivotiranje bio je nedostatak monetarne strategije do trenutka dok jedan od osnivača nije pronašao promotivni kupon za pizzeriju i odlučio ga poslati svojim pretplatnicima. Nakon što su pretplatnici masovno iskoristili kupone, nastala je web stranica za kupone i popuste, kakvom je danas poznajemo. Pravi uspjeh je bio odluka osnivača da isproba novi MVP (minimalno održiv proizvod). Nisu se bojali provesti svoje ideje u djelo.
Što je sa stavom?
Ako obratimo pažnju na ponudu radnih mjesta u novim start-up-ovima, vidjet ćemo da se od prijavitelja zahtjeva da posjeduje znanja iz područja kao što su ekonomija dijeljenja (sharing economy), inovacije i menadžment, te da posjeduje sposobnosti za mjerenje i rezultate, predanost, fleksibilnost i empatija ili emocionalnu inteligenciju.
Na ovom popisu traženih vrijednosti i kvaliteta, skrivaju se temeljne vještine koje su potrebne da bi se osoba uklopila u tim, kako bi on mogao ostati konstantno na površini u stalno promjenjivom okruženju.
Vještine za stvaranje zajednice, solidarnost i tolerancija prema greškama također su neophodne.
Steve Jobs and Bill Gates Together at D5 Conference 2007
Što ako ne uspijem?
Mnoge studije o trajanju i životnom vijeku start-up-ova su otkrile da 80% njih ne doživi 5. godinu i da 90% njih ne doživi 10. godinu.
Start-up model koji je predstavljen u prvom dijelu gleda na neuspjeh kao model učenja. Što prije napravimo greške, prije ćemo i naučiti.
Ovaj grafički prikaz, koji je izradio Lance Surety Bond, prikazuje na šaljiv način 20 glavnih razloga propadanja start-up-ova.
Izvornu verziju, od CBinsights-a, možete pronaći ovdje:
https://www.cbinsights.com/research-reports/The-20-Reasons- Startups-Fail.pdf
If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.
Reid Hoffman (LinkedIn co-founder and CEO)
Sada kada smo stigli ovako daleko, sljedeći „Let’s do it“ je prilično jednostavan.
Let’s do it
Kako umanjiti osjećaj nesigurnosti? Jedini način da se umanji kolaps koji se podrazumijeva za ovaj sustav, je taj da koristite informacije. Ne možemo dobiti informacije o tome kako će se kretati naš projekt, ali možemo predvidjeti različite situacije i predložiti rješenja unaprijed. Ovo je „Let’s do it“ za danas!
- Planirajte unaprijed i izaberite 4 od 20 prethodno navedenih razloga zbog kojih start-up-ovi dožive neuspjeh.
- Razmislite o mogućim rješenjima za svaki od njih! 😀
Život na rubu – samoprocjena
- Razumijem rizik i adrenalin povezan za osnivanje start-up-a.
- Shvatio/la sam pojam nesigurnosti.
- Naučio/la sam o pivotiranju.
- Shvaćam važnost znanja u stalno promjenjivom okruženju u kojem start-up-ovi djeluju.
- Razumijem da pivotiranje ne znači napuštanje projekta, već da se radi o promjeni fokusa.
- Znam nekoliko start-up modela koji su pivotirali.
- Shvatio/la sam koliko je važna tolerancija na pogreške u start-up modelu.
- Shvaćam da trebam učiti iz vlastitih grešaka.
- Kada dođe vrijeme za to, mislim da ću biti spreman/a za “život na rubu”.
Uvod u modul
Dobrodošli u Business Startup modul.
Cilj ovog modula je razviti start-up, osigurati vam potrebne alate i poboljšati vaše vještine tako da možete primijeniti svoje ideje u razvoj poslovnog modela.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), dmiocevi@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 13
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 2
- Assessments Self
-
CJELINA 1. Start-up poduzetnici
- Lecture 1.1 Okruženje osobnog učenja – Lean Start-up
- Lecture 1.2 Mi <3 start-upove
- Lecture 1.3 Život na rubu
-
CJELINA 2. TEHNIKE I ALATI ZA STARTUP-OVE
- Lecture 2.1 Poslovni modeli: BUSINESS MODEL CANVAS
- Lecture 2.2 SWOT
- Lecture 2.3 PORTEROVE SNAGE
- Lecture 2.4 LEAN MODEL CANVAS
-
CJELINA 3. IZGRADNJA ZNANJA
- Lecture 3.1 DIZAJN PROIZVODA
- Lecture 3.2 DIZAJN PROCESA
- Lecture 3.3 MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
- Lecture 3.4 INVESTICIJE
- Lecture 3.5 ELEVATOR PITCH – Javni govor
- Lecture 3.6 SPORAZUM O PARTNERSTVU (PARTNERSHIP AGREEMENT)