Business Start-Ups (HRV)

Mi <3 start-upove
Zašto start-up?
Start-up se definira kao novoosnovana tvrtka koja ima veliki potencijal za rast i, ponekad, skalabilan poslovni model.
Iako se pojam start-up može odnositi na tvrtke u svakom sektoru, uobičajeno je da se koristi za tehnološki-orijentirane tvrtke koje su povezane s Internetom i ITC-om.
S obzirom na ove karakteristike, tehnološki start-up-ovi obično se razlikuju od ostalih mladih tvrtki u smislu njihovih potencijala za rast i financijskih potreba. http:// www.elblogsalmon.com/
Pojam “start-up” je prvi put korišten u modernoj kulturi, a posebno od američkih medija i odnosi se na novonastale tvrtke, posebno one koje su se pojavljivale na tehnološkim središtima, kao što je Silicijska dolina.
“Start-up je privremena organizacija dizajnirana za potragu za ponovljivim i skalabilnim poslovnim modelom” (Steve Blank).
Pozivanje na iznad navedenu definiciju Steve Blanka, može se reći da je start-up, u svom začetku, privremena organizacija izgrađena oko potencijalno inovativnih ideja ili hipoteza u potrazi za poslovnim modelom.
Dakle, sigurno se može zaključiti da u početku osnivači, partneri ili ideatori nisu ni sigurni o ekonomskom modelu koji će održati budućnost organizacije.
U odnosu na start-up-ove, tvrtke počinju sa poslovnim modelom, tržištem i profilom ciljanih kupaca za njihove proizvode i usluge.
What is a startup? Gustavo Álvarez
Start-up sa poslovnim modelom ili ne?
Ako start-up nema jasan poslovni model na samom početku … kako će to ostati na površini?
Troškovi razvoja za start-up su uglavnom znatno niži, nego za poduzeća u drugim sektorima.
To znači da su financijske potrebe za pokretanje znatno niže, što olakšava srednjoročni i dugoročni rast.
Definicija Steve Blanka govori o skalabilnom poslovnom modelu. To je važno jer su se mnogi start-up-ovi osnovali, razvili, pa čak i prodali prije nego su pronašli poslovni model.
Najpoznatiji slučaj prodaje bez poslovnog modela je Instagram, kupljen od Facebook-a za više od $700 milijuna. Zašto? Mark Zuckerberg je svoju odluku utemeljio na potencijalnom rastu tvrtke Kevin Systrom-a u to vrijeme.
Važno je naglasiti da veliki broj start-up-ova bude prodan većim tvrtkama. To je poznato kao “izlazna” strategija.
To bi sve moglo zvučati kao veliki sretni završetak, ali činjenica je da je većina start-up-ova nestaje nakon nekoliko mjeseca ili godina.
Studija koja je provedena od strane Shikhar Ghoshoa u rujnu 2012. godine (objavljeno u Wall Street Journal-u) navodi da tri od četiri start-up-a, financirana poduzetničkim kapitalom (venture capital), ne uspije vratiti kredit.
Investitori i prijelaz prema zrelosti
Većina start-up-ova ne koristi tradicionalne izvore financiranja poput bankovnih kredita i drugih sličnih instrumenata. Ako start-up nema poslovni model u prvih nekoliko mjeseci, često se odlučuje za kapital investitora u zamjenu za udio u vlasništvu.
U svijetu poduzetništva, investitori dolaze u svim oblicima i veličinama, od FFF (friends, family and fools – prijatelji, obitelj i budale), koji su obično ključni izvor sredstava u prvih nekoliko godina, do venture kapitala koji opskrbljuje sredstva u naprednijim fazama.
Rasprava je gotova onda kada start-up prestaje biti start-up i postaje obična tvrtka.
Nema konačnih odgovora na to pitanje. Često se govori da se u naprednoj fazi koncept start-up-a povezuje za organizacijsku strukturu, radnu metodu i poduzetničko okruženje, radije nego prethodno spomenute karakteristike.
Rizici osnivanja start-up-a
Nećemo raspravljati o riziku osnivanja start-up-a. Zbog toga je i opravdana zabrinutost investitora prilikom ulaganja kapitala.
Međutim, možemo vam navesti rizike koje će investitor razmotriti pri odlučivanju da li da nastavi:
Rizik ulaska na tržište
Je li pravo vrijeme za vašu tvrtku? Ovaj rizik je često teško procijeniti, ali ga je vrlo važno imati na umu. Postoje hrpe priča o ljudima koji su izumili Facebook prije Facebooka. Iako to može biti istina, tržište vjerojatno nije bilo spremno u to vrijeme.
Rizik prilagođavanja tržištu
Postoje li veliki konkurenti na tržištu? Koje su glavne prepreke za ulaz?
Rizik veličine tržišta
Ukoliko je tvrtka uspješna, je li izlazna strategija dovoljno velika da bi osigurala povrat svojim investitorima?
Rizik za vrijeme implementacije
Da li tim ima dovoljno vještina i strasti da postigne svoje ciljeve? Ako ne, jesu li spremni pronaći druge ljude, da nadopune svoje vještine?
Tehnološki rizik
Razvija li start-up neku novu tehnologiju koja možda neće funkcionirati ili što bi moglo potrajati duže od očekivanog?
To je više uobičajeno za cleantech i hardver start-upo-e.
Rizici koji se odnose na strukturu kapitala
Ima li start-up dovoljno manevarskog prostora da dobije ulaganja potrebna za rast, te da pri tom osigurava da su zaposlenici i rukovoditelji dobro plaćeni?
Rizici povezani s platformom
Gradi li se start-up na YouTube-u, Twitteru ili Facebooku? U koliko čvrstom odnosu s platformom? Je li planiranje proizvoda u skladu s platformom ili komplementarno?
Menadžment rizik za investitore
Je li start-up otvoren za primanje povratnih informacija? Da li je tim upoznat sa stanjem u poduzeću?
Financijski rizik
Koliko je sredstava potrebno da start-up dosegne svoje ciljeve? Je li financijski rizik opravdan s obzirom na trenutnu okolinu i evidenciju tvrtke?
Pravni rizik
Koliko je velika vjerojatnost da start-up bude tužen za patent ili povredu autorskih prava? Ima li tvrtka neriješene sporove sa zaposlenicima ili osnivačima?
Postoje li problemi regulacije u sektoru u kojem posluje?
Rizici poslovnog modela
Postoji li jasan poslovni model? Ima li start-up stabilnu ekonomsku jedinicu? Ako ne, što bi se trebalo dogoditi da start-up postane profitabilan?
Ovaj popis rizika primjenjuje se na različiti način na svakom start-up-u. U svakom slučaju je dobar opći vodič za poduzetnike, koji se koristi za predstavljanje tvrtke investitorima.
Izvor: www.eureka-experts.com
Let’s do it!
Kad završite svaki dio, pronaći ćete “Let’s do it“ vježbu gdje možete započeti s vježbom i ponovnim pregledom sadržaja.
Prvi dio “Let’s do it” je „mačji kašalj“. Sve što trebate je izabrati ideju koju želite razvijati kroz cijeli modul. Ako nemate ideje, ne brinite, možete odabrati jednu od sljedeće tri teme:
- Online Gazpacho
- Medicinska pomoć
- Rabljena odjeća
Brief description of the idea you want to work on:
……………………………………………….…………..
……………………………………………….…………..
……………………………………………….…………..
……………………………………………….…………..
……………………………………………….…………..
……………………………………………….…………..
……………………………………………………………
U većini modula pronaći ćete dio s pitanjima o temi i kako se to odnosi na start-up koji osnivate. Da, dobro ste čuli, start-up koji vi osnivate!
- Zašto možete sa sigurnošću reći da radite na start-up-u?
- Koja su tri ključna načela Steve Blank-a za start-up poslovne modele?
- Sada objasnite zašto je vaša ideja u skladu s ova tri ključna načela.
- Vidjeli smo 11 najčešćih rizika koji bi mogli imati utjecat na nove ideje. Važno je da razmišljate unaprijed i shvatite da se vaš start-up može suočiti s nekim od ovih rizika. Razmislite koja 3 rizika će najvjerojatnije utjecati na vašu ideju, objasnite zašto i predložite neke početne alternative za njihovo izbjegavanje.
Uvod u modul
Dobrodošli u Business Startup modul.
Cilj ovog modula je razviti start-up, osigurati vam potrebne alate i poboljšati vaše vještine tako da možete primijeniti svoje ideje u razvoj poslovnog modela.
Preuzmite ovdje radne knjige prije početka modula:
Sve radne knjige trebate predati na mail: rventura@uma.es (UMA studenti), s.best@mdx.ac.uk (MDX studenti), dmiocevi@efst.hr (UNIST studenti), po završetku svih zadataka.
O autoru
Rafael Ventura Fernández, Ph.D., je dopredsjednik za Društvene inovacije i poduzetništvo na Sveučilištu u Malagi. Ventura se pridružio Sveučilištu u Malagi 1995.god. te je također bio vanjski znanstveni savjetnik na Tehničkom sveučilištu u Delftu (Nizozemska) i na Sveučilištu u Stockholmu (Švedska). Dobitnik je doktorske nagrade i Spin Off nagrade na Sveučilištu u Malagi. Ventura uči poduzetništvo, inovacije u poslovnim modelima, društveno odgovorno poslovanje, ekonomiju kulture i novih organizacijskih oblika izvedenih iz informacijske tehnologije i komunikacija. Njegova istraživanja prezentirana su i objavljena u radovima na regionalnim, nacionalnim i međunarodnim konferencijama i časopisima. Ima iskustva u upravljanju istraživačkim projektima, poslijediplomskim znanstvenim programima i edukacijskim inovacijskim projektima.
Za diskusiju te pitanja povezana s modulom posjetite FORUM.
Course Features
- Lectures 13
- Quizzes 0
- Duration 90 sati
- Skill level Sve
- Language Hrvatski
- Students 2
- Assessments Self
-
CJELINA 1. Start-up poduzetnici
- Lecture 1.1 Okruženje osobnog učenja – Lean Start-up
- Lecture 1.2 Mi <3 start-upove
- Lecture 1.3 Život na rubu
-
CJELINA 2. TEHNIKE I ALATI ZA STARTUP-OVE
- Lecture 2.1 Poslovni modeli: BUSINESS MODEL CANVAS
- Lecture 2.2 SWOT
- Lecture 2.3 PORTEROVE SNAGE
- Lecture 2.4 LEAN MODEL CANVAS
-
CJELINA 3. IZGRADNJA ZNANJA
- Lecture 3.1 DIZAJN PROIZVODA
- Lecture 3.2 DIZAJN PROCESA
- Lecture 3.3 MINIMALNO ODRŽIV PROIZVOD (MVP)
- Lecture 3.4 INVESTICIJE
- Lecture 3.5 ELEVATOR PITCH – Javni govor
- Lecture 3.6 SPORAZUM O PARTNERSTVU (PARTNERSHIP AGREEMENT)